”Gennemsigtigheden og åbenheden afskrækker den traditionelle CEO”

Interview med Stephen Waddington og Giles Palmer om CEOs på sociale medier

Sofia Honoré

Hvordan kan det være, at så mange danske CEOs stadig glimrer ved deres fravær på sociale medier?

Som verden er i dag, bør engagement på sociale medier være lige så essentielt for en CEO som kundeengagement eller investorkommunikation.

Vi har fanget to af verdens førende eksperter inden for sociale medier, Stephen Waddington og Giles Palmer, til fem hurtige spørgsmål om konsekvenserne ved topledernes anonyme SoMe-tilstedværelse.

Interviewet er fra seneste ’CEO Superbrands’-publikation fra Infomedia.

Hvorfor er det vigtigt for administrerende direktører at engagere sig på sociale medier i dag?

Giles: Selve præmissen, at der er et behov for at stille dette spørgsmål i dag, undrer mig. Forestil dig, hvis jeg spurgte, hvorfor det er vigtigt for CEOs at engagere sig med virksomhedens kunder? Jeg ville nok få et meget spørgende ansigtsudtryk retur. “Eh, hvad mener du?”, “Det er da en essentiel del af deres job?”, “Hvor skal jeg begynde…” – alle er svar, jeg ville forvente at få. Det er sådan, jeg har det med dette spørgsmål – selvfølgelig skal de det.

Skal jeg argumentere for ’hvorfor’, vil jeg sige, at hvis de ikke gør det, vil det sandsynligvis resultere i en muligvis langsom, men langsigtet nedgang i deres forretning. Jeg ville simpelthen ikke følge, blive inspireret af og da slet ikke ansætte en administrerende direktør, der bare sidder på et hjørnekontor og kun taler til sine ansatte via rapporter, årsregnskaber og generelle udmeldinger og slet ikke tager sig tid til virkelig at lære virksomhedens kunder at kende. At engagere sig (med kunder og med ansatte) på sociale medier er en vigtig del af dét at være CEO i dag

 

Stephen: En anden og lige så vigtig grund er, at sociale medier gør CEOs i stand til at tage styringen med opbygningen af deres profil som en del af deres PR-indsats. Når denne indsats afstemmes med organisationens purpose og målsætninger, er det en afsindig vigtig kilde til indflydelse af stakeholders, hvad end det er investorer, medarbejdere eller kunder.

Om Stephen Waddington

Stephen Waddington er ekspert i brandkommunikation, i særdeleshed på sociale medier, og gengiver best-practice-eksempler som forfatter, keynote speaker og prisvindende blogger.

Om Giles Palmer

Giles Palmer er grundlægger og CEO for Brandwatch, en af verdens førende social intelligence-virksomheder.

Siden starten i august 2007 er virksomheden vokset til at blive en af ​​verdens førende social media analytics– og social media listening-virksomheder.

Når vi sammenligner CEO engagement rundt om i verden, er der så nogle regioner, der har højere CEO-engagement end andre?

Stephen: De mest aktive CEOs er i USA og Europa. Det relaterer sig til kulturen og den måde, hvorpå vi i den vestlige verden har integreret sociale medier i alle aspekter af vores liv – og dermed også vores arbejdsliv.

Giles: Selvfølgelig vil der i lande, der er lidt mere lukkede overfor omverden, være et naturligt lavere engagement fra CEOs på sociale medier. Men jeg tror, det hovedsagelig er en generationsting, så forskellene er midlertidige og skiftende.

 

“Topledernes medarbejdere vil i stigende grad forvente, at de er til stede på sociale medier. Deres stemme kan være en positiv kraft i en stadig mere opdelt verden. Så jeg ser dette som en langsigtet trend, at flere CEOs vil begynde at byde ind.”

Mange af de øverste CEOs i Danmark er ikke på sociale medier – hvad er konsekvenserne af det?

Giles: De og deres virksomhed vil blive mindre relevante – så simpelt er det. Administrerende direktører har et ansvar for at være deres virksomheds og deres medarbejderstabs stemme i samfundet og i verden. Så: Tal!

Stephen: En organisation, der ignorerer sociale medier, går glip af de samtaler, der relaterer sig til deres produkt, ydelser, medarbejdere og marked. De går glip af indsigt, der kunne være altafgørende for HR, produktudvikling, marketing og salg.

Hvorfor tror du, så mange CEOs fravælger at være på sociale medier?

Giles: Jeg tror, det skyldes, at det er nyt for dem. At det er noget skræmmende. Ord kan blive fortolket forskelligt. Nogen bliver måske fornærmede, selvom det slet ikke var hensigten. 

Meddelelser kan sprede sig med utilsigtede konsekvenser. Måske har de en frygt for, at en milliard mennesker pludselig vil forsøge at tale med dem. Måske har direktørerne ikke meget at sige – det ville for alvor være trist.

 

Stephen: Gennemsigtigheden og åbenheden afskrækker den traditionelle CEO. Ulig andre medietyper er der ingen form for moderation eller filter, som f.eks. en redaktør eller producent. Det kræver et vist mod. 

Sociale medier er også tidskrævende, og hvis man ikke planlægger og måler på sin kommunikation, er der ingen klar return on investment. En CEO skal sammen med sin virksomhed lave målsætninger for sit engagement på de sociale medier. Og de bør starte med at lytte.

Uanset om de pågældende CEOs er SoMe-aktive eller ej, viser vores analyse, at den brede befolkning stadig er begejstret for at tale om dem på sociale medier. Hvordan kan disse samtaler potentielt skade eller promovere CEO’en, når han/hun ikke deltager aktivt i dem?

Stephen: Der foregår konstant samtaler om virksomheder og deres markeder på sociale medier. Virksomhederne bør – som et minimum – lytte med og derudfra beslutte, om de kan tilføje noget værdifuldt til samtalen. De vil med meget stor sandsynlighed finde en grund til at deltage.

Giles: Jeg kan slet ikke se en grund til ikke at involvere dig, hvis nogen taler om dig. Selvom det bare er at anerkende, at du har hørt dem. Du kunne jo lære noget – faktisk kunne du højst sandsynligt lære meget – du kunne skabe en ny relation eller måske sprede et vigtigt budskab.

 

“Er det fordi, du ikke har tid? Så bør du enten finde tiden eller arbejde sammen med nogen, der kan hjælpe dig. Det skal ikke bare vælges fra. Verden, som den er i dag, har brug for din stemme.”