skip to Main Content

Næste stop: Social data intelligence

Social listening bliver først rigtig interessant, når man ser det som en indtjeningsmulighed og ikke en omkostning. For så er man ved at være klar til at måle på tværs af flere platforme og kan for alvor målrette sin kommunikation efter, hvor effekten er størst.

Sådan lød det, da vores egen social media-specialist David Pansbo tog en snak med Christophe Folschette, co-founder af et af markedets bedste redskaber til social listening, Talkwalker, om det nyeste inden for branchen. Det skete til vores Social Session på Nørrebro Bryghus, hvor snakken især faldt på social data intelligence, og hvordan man arbejder med en stor volumen af kompleks data på tværs af medietyper og kanaler.

Integration af data på tværs af kanaler

For bare få år tilbage var social data en ny ting. Men i takt med den øgede mængde af indhold, er kravet om bedre data og mere indsigt også vokset. Muligheden for at integrere data er vigtig for virksomheder, for det er ikke længere kun vigtigt at følge med i, hvad der sker på én kanal, men på tværs af kanaler, mener Christophe Folschette.

Vi startede med at kigge på mentions. Nu kigger vi på engagement, mens vi holder øje med vores stakeholders og konkurrenter og bruger data som baggrund for vores kommunikation. Men hvis vi formår at samle og bruge data på tværs af platforme, tager vi vores kommunikation til et nyt niveau. Så er der ikke længere tale om social listening, men om social data intelligence, fortæller Christophe.

Han er optaget af social data intelligence, fordi integrationen af data giver en bedre indsigt i effekten af kommunikationen, og fordi man bedre kan måle ROI på sin kommunikationsindsats på tværs af kanaler.

Det er vi også i Infomedia – altså optaget af social data intelligence. Vi kalder det bare media intelligence, fordi vi også inddrager de redaktionelle medier i ligningen. Vi ser gang på gang, hvordan en stor sag i medierne også får liv på sociale medier – og omvendt. Så for at få det fulde billede af, hvordan man bør målrette sin kommunikation, skal man kigge på tværs af både sociale og redaktionelle medier.

Overvågning af visuelt indhold

Noget andet til ligningen er visual listening. For data er ikke længere bare tekst, og til vores social session var der derfor også fokus på logogenkendelse i visuelt indhold, som Talkwalker netop har lanceret i Danmark i samarbejde med Infomedia.

Blandt de milliarder af billeder, der lægges online hvert døgn, indeholder en stor del af dem logoer fra forskellige brands. Et klassisk eksempel er Starbucks og den velkendte kop med det grønne logo. Op mod 60 pct. af det indhold, der uploades om Starbucks, indeholder ikke et mention af dem, men et billede af deres kop. Med visual listening finder man koppen, selvom Starbucks ikke er nævnt.

Visual listening kan ikke bare bruges til at have en endnu bedre overvågning, der åbner op for helt nye samtaler, det kan også bruges til at se på effekten af sponsorater eller til at udpege strategiske samarbejder, fordi brandet ofte optræder på billeder sammen med et andet brand, fortæller Christophe Folschette, der også giver et eksempel fra fodboldbanen.

I det øjeblik Antoine Griezmann scorede, blev reklamer for Coca Cola vist på banen. Nyheden blev delt, og ingen nævnte læskedrikken, men alligevel fik de massiv eksponering.

Logogenkendelse på sociale medier

Logogenkendelse er bare første skridt. Næste skridt er at kunne identificere distinkte forme som Eiffeltårnet eller Mickey Mouse, der gør det muligt for helt andre brancher at arbejde endnu mere intelligent med social data.

Større krav til værktøjer

Med visual listening som det seneste er der flere muligheder end nogensinde for at få indsigt i sine forbrugeres adfærd og holdninger til et brand. Men vi skal passe på ikke at drukne i data.»Less analytical skills but better insight« er ifølge Christophe Folschette fremtiden for social data intelligence.

Mens volumen af data stiger, skal værktøjerne til social listening være i stand til at forsimple komplekse analyser samtidig med, at de bliver mere robuste og kan håndtere de stigende datamængder. Der er behov for at sikre en relevans og kvalitet i sine data, og det stiller derfor krav om, at branchen – vi – udvikler værktøjer, der kan hjælpe med netop det, siger Christophe Folschette, da vi nærmer os enden på vores social session.

Efter en time i selskab med medstifteren af et af markedets bedste værktøjer til social listening, har vi fået et kig ind i, hvad der foregår i branchen. Der er ingen tvivl om, at visual listening og social data intelligence er mere end bare buzzord, der kommer til at påvirke medieovervågningen det næste stykke tid.

Boost din indsats på sociale medier med employee advocacy

Vi har lavet en overskuelig guide der hjælper dig med at integrere employee advocacy i din organisation - alt fra planlægning til udførelse og effektmåling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guiden tilsendt.

Back To Top