fbpx

Næste store trend: ‘Social media security‘

Infomedia har indgået partnerskab med amerikanske Zerofox – verdens førende spiller inden for sikkerhed på sociale medier. Sammen vil de to virksomheder nu sætte sikkerhed på sociale medier på dagsorden i Norden. Hvis man skeler til udviklingen i USA, vil dette være en af de helt store trends inden for sociale medier de kommende år.

I takt med at sociale medier får større og mere forretningskritisk betydning for virksomheder, organisationer og personer, bliver det i fremtiden lige så normalt at skulle beskytte sine sociale medie-kanaler på samme måde, som man i dag bruger f.eks. firewalls, virus- og email-sikkerhed.

Truslerne er mange – og reelle!

Mens den digitale sikkerhed hele tiden øges på traditionelle ”kanaler” som mail og web, så leder hackere naturligt efter nye sårbare huller for at udøve ødelæggende angreb. Lige nu ligger nogle af de største potentielle trusler i og omkring virksomhedernes og medarbejdernes sociale medie-profiler. Her er der mange nye kreative måder at angribe virksomheder på, f.eks. phishing-angreb, data-infiltrering, brand-hijacking, fake profiler på CEOs eller ledere, falsk indhold og angreb på kundekonti.

Vi skal blot en lille måned tilbage for at finde både lokale og internationale eksempler på, at det (ofte) kan gå galt.

I midten af september offentliggjorde utallige danske kommuner, at deres konti på sociale medier var blevet hacket. I slutningen af måneden måtte selv giganten Facebook erkende et databrud, der resulterede i, at millioner af Facebook-konti blev overtaget af hackere. Selvom Facebook selv står til en kæmpe bøde pga. sikkerhedsbruddet, kan dette brud have mere langvarige konsekvenser for de virksomhedsprofiler, der er blevet hacket.

Som vi har set i de danske kommuner, er det ikke kun store internationale virksomheder, der bliver ramt. Derfor er det afgørende, at vi alle proaktivt tager hånd om problemet for at kunne udbedre det – også selvom man sidder i en mindre dansk virksomhed eller organisation.

For langt de fleste virksomheder handler det først og fremmest om at skabe overblik over, hvordan virksomheden er repræsenteret digitalt. Her tænker vi både på de konti, virksomhederne selv har, og de konti, de ikke ejer, men lige så meget på medarbejdernes egne profiler og konti, der kan være en bagdør ind i virksomhedernes netværk.

ZeroFOX’ løsning lukker disse huller og minimerer truslerne – og platformen foretager desuden en række automatiske sikkerhedsforanstaltninger proaktivt, hvis nogle forsøger ondsindede handlinger.

 

Tallene taler deres tydelige sprog

Hvert eneste sekund bliver 1,8 Facebook-profiler hacket, og alene fra januar til marts i år blev der slettet hele 583 millioner(!) falske Facebook-sider. Hvert eneste år omsættes der for mere end tre billioner kroner (ja, billioner!) af kopivarer online og på ”deep/dark”-web. Langt de fleste forbrugere konsulterer sociale medier, inden de foretager et køb, så konsekvenserne af disse falske profiler og kopiprodukter er nemme at få øje på.

Ifølge analyser fra Accenture siger hele 78 pct. af forbrugere, at deres loyalitet til brands stopper hurtigere end for bare tre år siden. Tal fra McKinsey & Co. viser, at kun 13 pct. af forbrugere er loyale mod deres foretrukne brand. Dermed skal der ikke mange negative oplevelser eller falske profiler til at skræmme kunderne væk. Brud på sikkerheden kan derfor have katastrofale forretningsmæssige konsekvenser.

 

Ansvaret ligger hos marketing og kommunikation

I langt de fleste virksomheder er det marketing og/eller kommunikationsafdelingerne, der står på mål for virksomhedens brand. Marketing- og kommunikationsfolk knokler for at styrke brandet via awareness, kampagner og CSR, og brandet beskyttes efter bedste evne mod diverse shitstorms både online og offline.

Brandbeskyttelse på sociale medier i en digital tidsalder er lig med at kæmpe med hastigheden, mængden og alsidigheden af risici forbundet med sociale medier. Alt sammen mens der stadig kan drives stigende engagement og sikres indtægter.

Men med truslerne på sociale medier skal marketingchefen og/eller kommunikationsdirektøren også tage ansvaret for sikkerheden, når det kommer til at beskytte brandet mod ondsindede udefrakommende.

Sikkerhed hører ”normalt” til i it-afdelingerne, og som marketing- og kommunikationsansvarlig kan det være fristende at melde hus forbi og dirigere problemet videre til it-folkene. Men den går ikke i denne omgang.

Det er marketing- eller kommunikationsafdelingerne, der ejer virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier. Dermed er det også dem, der vil mærke konsekvenserne, hvis CEO’ens LinkedIn-profil eller Twitter-feed bliver hacket. Eller hvis virksomhedens profiler bliver misbrugt. Og selvom det selvfølgelig er en hjælp at have it-afdelingen med, når denne sikkerhedsmæssige udfordring skal løses, så er det kun ejerne, altså marketing- og kommunikationsafdelingerne, der kan udpege, hvilket indhold og kanaler der er falske.

Ups – hvad gør jeg nu?

Infomedia og ZeroFOX har sammen udviklet en ’social media security’-analyse, der både tager pulsen på virksomhedernes risikoprofil, og samtidig sætter fokus på de 10 vigtigste spørgsmål, som en virksomhed skal have styr på i den nye digitale og sociale virkelighed.

 Man kan naturligvis også gå direkte i løsnings-mode og få en præsentation af hele ZeroFOX-platformen, der i den seneste ForresterWave i 2018 betegnes som ’global leader’ inden for social media security.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan