fbpx

Topchefer har mandat til at mene noget – og det skal de udnytte meget mere

I forbindelse med CEO Superbrands 2017 har vi taget en snak med Kasper Kronenberg om danske topchefer i pressen. Han er Virksomhedsredaktør hos Børsen, og han savner en mere nuanceret offentlig debat, hvor topcheferne tør mene noget. Det sælger ikke bare flere aviser – det styrker også topchefens brand, hvis du spørger ham.

Med CEO Superbrands kigger vi nærmere på danske topchefers brands og værdien af et godt brand. Analysen er baseret på, hvordan 40 CEOs bliver omtalt i medierne og på, hvordan et panel, bestående af erhvervsjournalister og kommunikatører, opfatter topchefernes brands. 

Kasper Kronenberg er Virksomhedsredaktør og giver indblik i, hvad det betyder for journalister som ham, at topchefer tør udtale sig – og ikke mindst, hvilken betydning det har for topchefens brand, at han eller hun er proaktiv i forhold til medierne.

Nedenstående er et uddrag af vores interview med Kasper Kronenberg, som du kan læse i vores analyse af CEO Superbrands 2017, der sætter fokus på toppen af dansk erhvervsliv og deres brands.

Hvilken forskel gør det for jeres historie, om en CEO er klar til at udtale sig?

På Børsen er vi meget aktørdrevet. Vores læsere vil gerne læse om aktører – om menneskene bag virksomheden, hvad de siger, og hvordan de agerer i en given situation. Det er meget mere interessant at læse om, så vi stiler altid efter at få aktørerne med i vores historier.

Vores vinkling af historien afhænger af de aktører, vi taler med. Hvis en række investorer kritiserer virksomhedens strategiske beslutninger, og svaret fra ledelsen er ”ingen kommentar”, vil historien jo formentlig få en negativ vinkling for virksomheden. Hvis CEO’en derimod kommer med et fornuftigt modsvar, kommer der mere balance i artiklen – eller modsvaret kan være så stærkt og handlekraftigt, at dét bliver vinklen i stedet. Så det gør helt sikkert en stor forskel.

Så virksomheder kan lettere få sine budskaber ud i medierne, hvis CEO’en udtaler sig?

Ja, i allerhøjeste grad. Jeg vil godt se den redaktør, der ikke vil tage imod en invitation fra en CEO i top-50, der vil udtale sig. Hvis de vil det, er vi som journalister nok også mere tilbøjelige til at tage de vigtigste budskaber for virksomheden med i historien.

Men hvordan synes du så, at danske CEOs klarer sig i medierne?

Jeg synes, det ville klæde toppen af dansk erhvervsliv at udtale sig mere om samfundsrelevante emner. For eksempel om flygtningekrisen eller politiske beslutninger, som påvirker det danske erhvervsliv. Selvfølgelig kan det række lidt ud over virksomhedens interesser, men erhvervsledere har absolut mandat til at mene noget. Hvis samfundet tager en drejning, og det bliver svært at tiltrække den rette arbejdskraft, har det jo store konsekvenser for os alle.

I dag har vi en politik, der gør det svært at tiltrække dygtige mennesker fra udlandet. Samtlige danske topchefer har helt sikkert en klar holdning til netop det, og det giver de udtryk for, når båndoptageren er slukket, men de tier offentligt. Det er ærgerligt, for det ville fylde meget i debatten, hvis topledere stillede op og gav et klarere billede af, hvordan politiske beslutninger påvirker erhvervslivet.

Ovenstående er et uddrag af vores interview med Kasper Kronenberg, som du kan læse i vores analyse af CEO Superbrands 2017, der sætter fokus på toppen af dansk erhvervsliv og deres brands.

Kontakt os

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan