fbpx

Influencer marketing: 8 overbevisende facts

Kendisser har anbefalet produkter i årevis, bloggere tjener penge på deres indlæg, og Instagrammers er de første, der bliver inviteret til produktlanceringer. Markedsføring via influencere er langt fra nyt, og for brands kan det være en effektiv og profitabel måde at nå og engagere deres målgrupper. I Danmark såvel som i udlandet.

Influencer marketing er populært, og hvis influencers ikke allerede er en integreret del af din marketing- eller kommunikationsstrategi, er det måske på tide at genoverveje den.

Her er 8 overbevisende facts om influencer marketing, der kan få dig til at ændre mening – eller som bekræfter dig i, at du er på rette vej med dit arbejde med influencers.

1: Influencers er mere troværdige end brands

Forbrugere stoler mere på deres venner og familie end på brands. Det har brands indset for længe siden.

Men med markedsføring via influencere er der håb forude.

44 pct. af forbrugere mellem 25 og 34 år stoler nemlig på, hvad en influencer siger om et brand. Kun 21 pct. stoler på, hvad et brand siger om sig selv.

2: Influencer marketing genererer bedre leads

Hvis dit mål med influencer markedsføring er at generere leads, har du noget at se frem til.

51 pct. af dem, der arbejder med influencers, mener, at leads fra influencers er af højere kvalitet end leads fra øvrige kanaler. Leads fra influencer marketing er mere relevante og konverterer bedre.

3: Influencers sælger produkter

74 pct. bruger sociale medier, når de skal undersøge et nyt produkt, og de scroller ofte forbi en influencer i deres søgen på produktomtaler og anbefalinger.

Det er dog langt mere interessant, at en ud af tre har købt et produkt på baggrund af en influencers sponsorerede indhold.

Samtidig mener 69 pct. af marketers i mode- og beauty-branchen, at influencer marketing booster salg.

Markedsføring via influencere kan – hvis gjort rigtigt – ses på bundlinjen.

4: Influencer marketing giver høj ROI

Her er et fact, der taler for sig selv: Brands tjener i gennemsnit 6,50 dollars for hver gang, de bruger 1 dollar på influencer marketing. Der kan altså være ret høj ROI på influencer marketing.

5: Influencers skaber brand awareness

Når du arbejder med influencers, får du mulighed for at nå nye målgrupper – eller større målgrupper end du kan ramme med dit brands kanaler.

Hele 90 pct. mener, at influencer markedsføring er effektivt til at skabe brand awareness.

6: Influencer marketing vokser og vokser

62 pct. forventer at bruge flere penge på influencer marketing i løbet af 2018.

Samtidig vil 48 pct. af kommunikationsdirektørerne i nogle af de største danske virksomheder prioritere influencer marketing i fremtiden. Det viser en undersøgelse af ’Kommunikationsdirektørens agenda i 2018’, som vi snart lancerer.

7: En influencers indhold er bedre end dit

Der er ingen vej uden om: Indhold fra en influencer performer bedre end indhold fra et brand.

En influencer er ofte god til at lave indhold – og ganske ferm til at tage gode billeder, skrive et indlæg eller klippe en video.

51 pct. oplever, at indhold fra influenceren performer meget bedre eller bedre end brandets eget indhold. Derudover mener 27 pct., at influencerens indhold performer lige så godt som brandets.

Når du betaler en influencer, får du professionelt indhold og bedre tal for, hvordan indholdet performer.

8: Micro-influencers er mest effektive

Justin Bieber og Beyoncé er ikke nødvendigvis de influencers, du skal stile efter. Faktisk er de små influencers op til 7 gange mere effektive end influencers med millioner af følgere. Og så kan du få dem til en langt lavere pris.

Markedsføring via influencere  er kommet for at blive – i hvert fald lidt endnu. En influencer kan være alle. Fra kendissen til medarbejderen, eller fra bloggeren til eksperten. Og hvordan du griber din influencer-strategi an afhænger i høj grad af dit brand og dit formål.

Men her har du i første omgang de facts om influencer marketing, du skal bruge for at overbevise din chef om, at I skal bruge mere tid (og sikkert flere penge) på at arbejde med influencers.

Skærp din influencer marketing med data

Hvis du vil være sikker på at kunne se resultater på bundlinjen, skal din influencer marketing være baseret på data. Og det er hele vejen fra identifikation af de rigtige influencers til den endelige evaluering af et samarbejde.

Din influencer marketing består af tre niveauer, og data er relevant i alle tre:

  1. Når du skal finde de bedste influencers til dit budskab eller brand

  2. Når du løbende skal tracke på de influencers, du samarbejder med

  3. Når du skal evaluere på udbyttet af din influencer marketing

I denne guide kommer vi igennem alle tre niveauer og hvordan, du kan bruge data til at skærpe din influencer marketing og dermed resultaterne fra dit arbejde med influencers.

Husk markedsføringsloven

Inden vi slutter dette indlæg helt af, skal vi lige huske på at gøre dig opmærksom på markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Flere influencere er blevet politianmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven, fordi de ikke har markeret betalt indhold som reklame. Som virksomhed har du også et ansvar for, at loven overholdes.

Vil du vide mere?

Har du lyst til at høre mere, eller bare én at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan