skip to Main Content
Hvorfor Influencer Marketing? Her Er 8 Overbevisende Facts

Hvorfor influencer marketing? Her er 8 overbevisende facts

Kendisser har anbefalet produkter i årevis, bloggere tjener penge på deres indlæg, og Instagrammers er de første, der bliver inviteret til produktlanceringer. Influencer marketing er langt fra nyt, og for brands kan det være en effektiv og profitabel måde at nå og engagere deres målgrupper.

Influencer marketing er populært, og hvis influencers ikke allerede er en integreret del af din marketing- eller kommunikationsstrategi, er det måske på tide at genoverveje den.

Her er 8 overbevisende facts om influencer marketing, der kan få dig til at ændre mening – eller som bekræfter dig i, at du er på rette vej med dit arbejde med influencers.

 

1: Influencers er mere troværdige end brands

Forbrugere stoler mere på deres venner og familie end på brands. Det har brands indset for længe siden.

Men med influencer marketing er der håb forude.

44 pct. af forbrugere mellem 25 og 34 år stoler nemlig på, hvad en influencer siger om et brand. Kun 21 pct. stoler på, hvad et brand siger om sig selv.

 

2: Influencer marketing genererer bedre leads

Hvis dit mål med influencer marketing er at generere leads, har du noget at se frem til.

51 pct. af dem, der arbejder med influencers, mener, at leads fra influencers er af højere kvalitet end leads fra øvrige kanaler. Leads fra influencer marketing er mere relevante og konverterer bedre.

 

3: Influencers sælger produkter

74 pct. bruger sociale medier, når de skal undersøge et nyt produkt, og de scroller ofte forbi en influencer i deres søgen på produktomtaler og anbefalinger.

Det er dog langt mere interessant, at en ud af tre har købt et produkt på baggrund af en influencers sponsorerede indhold.

Samtidig mener 69 pct. af marketers i mode- og beauty-branchen, at influencer marketing booster salg.

Influencer marketing kan – hvis gjort rigtigt – ses på bundlinjen.

 

4: Influencer marketing giver høj ROI

Her er et fact, der taler for sig selv: Brands tjener i gennemsnit 6,50 dollars for hver gang, de bruger 1 dollar på influencer marketing. Der kan altså være ret høj ROI på influencer marketing.

 

5: Influencers skaber brand awareness

Når du arbejder med influencers, får du mulighed for at nå nye målgrupper – eller større målgrupper end du kan ramme med dit brands kanaler.

Hele 90 pct. mener, at influencer marketing er effektivt til at skabe brand awareness.

 

6: Influencer marketing vokser og vokser

62 pct. forventer at bruge flere penge på influencer marketing i løbet af 2018.

Samtidig vil 48 pct. af kommunikationsdirektørerne i nogle af de største danske virksomheder prioritere influencer marketing i fremtiden. Det viser en undersøgelse af ’Kommunikationsdirektørens agenda i 2018’, som vi snart lancerer.

 

7: En influencer laver bedre indhold end dig

Der er ingen vej uden om: Indhold fra en influencer performer bedre end indhold fra et brand.

En influencer er ofte god til at lave indhold – og ganske ferm til at tage gode billeder, skrive et indlæg eller klippe en video.

51 pct. oplever, at indhold fra influenceren performer meget bedre eller bedre end brandets eget indhold. Derudover mener 27 pct., at influencerens indhold performer lige så godt som brandets.

Når du betaler en influencer, får du professionelt indhold og bedre tal for, hvordan indholdet performer.

 

8: Micro-influencers er mest effektive

Justin Bieber og Beyoncé er ikke nødvendigvis de influencers, du skal stile efter. Faktisk er de små influencers op til 7 gange mere effektive end influencers med millioner af følgere. Og så er de billigere.

 

Influencer marketing er kommet for at blive – i hvert fald lidt endnu. En influencer kan være alle. Fra kendissen til medarbejderen, eller fra bloggeren til eksperten. Og hvordan du griber din influencer-strategi an afhænger i høj grad af dit brand og dit formål.

Men her har du i første omgang de facts om influencer marketing, du skal bruge for at overbevise din chef om, at I skal bruge mere tid (og sikkert flere penge) på at arbejde med influencers.

Catharina Persson
Senior Insights Advisor, Social Media
Vores Senior Insights Advisor på social media, der rådgiver om, hvad du burde lytte til på sociale medier, og hvordan du bruger det mest hensigtsmæssigt. Fang hende på +45 81 88 23 04 eller på cap@infomedia.dk.

Catharina Persson

Vores Senior Insights Advisor på social media, der rådgiver om, hvad du burde lytte til på sociale medier, og hvordan du bruger det mest hensigtsmæssigt. Fang hende på +45 81 88 23 04 eller på cap@infomedia.dk.