COVID-19: Fokus skifter fra sundhed til økonomi

| Senior Advisor
2 min. læsetid
Op mod 10.000 artikler om COVID-19 bliver hver dag sendt ud i danske medier. Størstedelen handler om smittespredningen, men fokus er ved at skifte, viser vores tal.

Siden den første dansker blev konstateret smittet med corona i slutningen af februar, 2020 har danske medier skrevet mere end 220.000 artikler om COVID-19.

Og det tal stiger hastigt dag for dag.

Med mere end 50.000 artikler er smittespredningen suverænt det mest debatterede emne i medierne. Nye tal omkring antallet af smittede, indlagte og døde både i og uden for Danmark har høj bevågenhed, og når situationen hele tiden ændrer sig, betyder det også, at medierne konstant producerer nye artikler om udviklingen.

Hjælpepakker og konkurser får mere opmærksomhed

Perspektivet ændrer sig lige nu fra selve smittespredningen til at handle mere om den økonomiske situation og i takt med, at de økonomiske konsekvenser bliver mere udtalte dag for dag, vil vi i den kommende periode opleve, at medierne får et mere intensiveret fokus på de økonomiske omkostninger i samfundet.

Det optager den danske befolkning, hvordan regeringen vil holde hånden under det danske erhvervsliv gennem krisen. Og i medierne ændres perspektivet fra selve smittespredningen til at handle mere om hjælpepakker, konkurser og grænselukninger..

De første uger af coronakrisen var det primært regeringen og sundhedsvæsenet, der dominerede debatten. De seneste par uger er sundhedsøkonomer, erhvervsøkonomer, topledere og finanskommentatorer kommet på banen som modvægt til debatten om selve virusepidemien.

Sport er et stort emne i dækningen af corona

Sport er det næststørste emne (11%) i mediedækningen med mere end 20.000 omtaler.  Aflysning og udskydelse af både nationale og internationale sportsbegivenheder har stor interesse, og det fylder altså stadig mere i danske medier end temaer som hjælpepakker og lukning af landets institutioner.

Udskydelsen af OL har fået mere end 3.000 omtaler på meget kort tid og bidrager derfor til mediernes store fokus på sportsverdenen.

Læs også

Vil du høre mere?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Må vi sende frisk inspiration til din indbakke?

Med din tilmelding takker du ja til at modtage nyhedsbreve og invitationer til webinarer i din indbakke fra Infomedia A/S. Vi passer godt på dine personlige oplysninger og du kan til enhver tid afmelde dig igen. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik.

Vidste du at ...

Du kan downloade alle vores blog posts som PDF-filer og læse dem i ro og mag, når du har tid.

DOWNLOAD GUIDE

Guide til AI-drevet medieovervågning

DOWNLOAD medieanalyse

Medieomtalen af Folkemødet 2024

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

Medieovervågning
- vejen til indsigt

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

DOWNLOAD guide

Download vores guide til Social Media Management

DOWNLOAD medieanalyse

Medieomtalen af Folkemødet 2024

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan