skip to Main Content
Danske Kommuner I Medierne – Her Er De Mest Synlige

Danske kommuner i medierne – her er de mest synlige

Der er stor forskel på de 98 kommuner på Danmarkskortet. Nogle er små (som Fanø med 3.400 indbyggere), andre er enorme. Det ses også på størrelsen af kommunale kommunikationsafdelinger – og ikke mindst på kommunernes synlighed i medierne.

Her får du et indblik i, hvilke kommuner der er mest synlige i medierne inden for fire dagsordener, der typisk fylder meget på den kommunale dagsorden: Skole og dagtilbud, sundhed, socialområdet og beskæftigelse.

Og inden du hopper direkte til listerne over kommunernes placering: Vi har kun kigget på kommunernes synlighed i medierne. Det behøver altså ikke nødvendigvis betyde, at kommunikationsafdelingen i de mest synlige kommuner kan gå på ferie. Én krise og voilá, du er den kommune med flest omtaler i medierne.

Listerne er kun et udtryk for synlighed og volumen i medierne. Og ikke for, hvor mange der har læst om den pågældende kommune, eller hvilken effekt det har haft på målgruppen – eller kommunen. Det kan vi selvfølgelig også sige en masse om, men det kræver en lidt dybere analyse, som vi gerne hjælper med.

I sidste ende handler det om den enkelte kommunes kommunikationsstrategi og deres fokus på de fire agendaer. Derfor er det op til den enkelte kommune at vurdere, om en 57. plads på beskæftigelsesagendaen er god eller dårlig.

De mest synlige kommuner i fire kommunale dagsordener

Vi har kigget på 435.000 artikler og omtaler på tværs af print, online og broadcast i 2018. Og vi har taget os den frihed at kigge nærmere på fire agendaer: Skole og dagtilbud, sundhed, socialområdet og beskæftigelse.

Der bliver skrevet rigtig meget i medierne om kommunerne inden for de fire agendaer.

Skole & dagtilbud

72.000 omtaler

Beskæftigelse

37.000 omtaler

Socialområdet

32.000 omtaler

Sundhed

28.000 omtaler

Og et fun fact er, at Frederiksborg Amts Avis (printudgaven) og Fyens.dk er de to medier, der skriver mest om danske kommuner og de fire agendaer.

Københavns Kommune ligger – ikke overraskende – i top på alle fire agendaer. Kigger du på synlighed i forhold til indbyggertal, ryster det godt op i listerne, og små kommuner som Fanø og Læsø med få tusinde indbyggere indtager toppen.

Men nu til listen over de mest synlige kommuner i medierne (den fulde liste kan i øvrigt downloades).

Top- og bundplaceringerne i sig selv siger ikke så meget. Det er i stedet interessant at sammenligne kommuner, der ligner hinanden.

Det giver fx mening for en kommune at sammenligne sig med en anden kommune med samme indbyggertal. Eller at kommunerne i trekantområdet skæver til hinandens placeringer. Eller at de kommuner, der kæmper om at tiltrække indbyggere eller de samme virksomheder kigger lidt på hinandens placeringer.

De 15 mest synlige kommuner inden for ‘skole & dagtilbud’

Samlet synlighed

  1. Københavns Kommune
  2. Aarhus Kommune
  3. Odense Kommune
  4. Kolding Kommune
  5. Holstebro Kommune
  6. Aalborg Kommune
  7. Esbjerg Kommune
  8. Viborg Kommune
  9. Horsens Kommune
  10. Randers Kommune
  11. Norddjurs Kommune
  12. Ikast-Brande Kommune
  13. Sønderborg Kommune
  14. Holbæk Kommune
  15. Kalundborg Kommune

Synlighed ift. indbyggertal

  1. Fanø Kommune
  2. Ærø Kommune
  3. Læsø Kommune
  4. Struer Kommune
  5. Billund Kommune
  6. Lemvig Kommune
  7. Norddjurs Kommune
  8. Solrød Kommune
  9. Langeland Kommune
  10. Ikast-Brande Kommune
  11. Odder Kommune
  12. Samsø Kommune
  13. Tønder Kommune
  14. Holstebro Kommune
  15. Sorø Kommune

De 15 mest synlige kommuner inden for ‘beskæftigelse’

Samlet synlighed

  1. Københavns Kommune
  2. Aarhus Kommune
  3. Odense Kommune
  4. Aalborg Kommune
  5. Ikast-Brande Kommune
  6. Kolding Kommune
  7. Esbjerg Kommune
  8. Norddjurs Kommune
  9. Faxe Kommune
  10. Vejle Kommune
  11. Horsens Kommune
  12. Ringkøbing-Skjern Kommune
  13. Sønderborg Kommune
  14. Høje-Taastrup Kommune
  15. Aabenraa Kommune

Synlighed ift. indbyggertal

  1. Fanø Kommune
  2. Struer Kommune
  3. Læsø Kommune
  4. Lemvig Kommune
  5. Samsø Kommune
  6. Ikast-Brande Kommune
  7. Faxe Kommune
  8. Norddjurs Kommune
  9. Solrød Kommune
  10. Nordfyns Kommune
  11. Lolland Kommune
  12. Høje-Taastrup Kommune
  13. Tønder Kommune
  14. Ringkøbing-Skjern Kommune
  15. Sorø Kommune

De 15 mest synlige kommuner inden for ‘socialområdet’

Samlet synlighed

  1. Aarhus Kommune
  2. Københavns Kommune
  3. Odense Kommune
  4. Esbjerg Kommune
  5. Kolding Kommune
  6. Norddjurs Kommune
  7. Aalborg Kommune
  8. Horsens Kommune
  9. Vejle Kommune
  10. Viborg Kommune
  11. Tønder Kommune
  12. Varde Kommune
  13. Helsingør Kommune
  14. Randers Kommune
  15. Fredericia Kommune

Synlighed ift. indbyggertal

  1. Læsø Kommune
  2. Fanø Kommune
  3. Norddjurs Kommune
  4. Tønder Kommune
  5. Samsø Kommune
  6. Faxe Kommune
  7. Struer Kommune
  8. Halsnæs Kommune
  9. Stevns Kommune
  10. Ærø Kommune
  11. Langeland Kommune
  12. Varde Kommune
  13. Billund Kommune
  14. Lemvig Kommune
  15. Kolding Kommune

De 15 mest synlige kommuner inden for ‘sundhed’

Samlet synlighed

  1. Københavns Kommune
  2. Aarhus Kommune
  3. Kolding Kommune
  4. Viborg Kommune
  5. Holstebro Kommune
  6. Helsingør Kommune
  7. Jammerbugt Kommune
  8. Aalborg Kommune
  9. Esbjerg Kommune
  10. Randers Kommune
  11. Haderslev Kommune
  12. Fredericia Kommune
  13. Varde Kommune
  14. Silkeborg Kommune
  15. Sønderborg Kommune

Synlighed ift. indbyggertal

  1. Læsø Kommune
  2. Fanø Kommune
  3. Lemvig Kommune
  4. Jammerbugt Kommune
  5. Solrød Kommune
  6. Langeland Kommune
  7. Ærø Kommune
  8. Struer Kommune
  9. Holstebro Kommune
  10. Billund Kommune
  11. Fredericia Kommune
  12. Helsingør Kommune
  13. Haderslev Kommune
  14. Kolding Kommune
  15. Sorø Kommune

Medierne har stort fokus på kommuner, men de bliver ikke altid nævnt

Du ender med en bunke på 435.000 artikler og omtaler på tværs af print, online og broadcast, når du kigger på, hvor ofte kommuner er blevet omtalt.

Det er mange artikler. Men hvis du tager et lille spadestik dybere i de omtaler, vil du se, at en stor del af omtalerne handler om kommuner, men nævner ikke en specifik kommune.

I agendaen for ’skole & dagtilbud’ har 65 pct. af omtalerne handlet om en eller flere specifikke kommuner. Der er altså 35 pct. tilbage, hvor der er blevet skrevet eller talt om kommuner, men hvor en specifik kommune ikke er blevet nævnt.

Det samme gør sig gældende for de tre øvrige agendaer.

‘Skole & dagtilbud’ i medierne (i %)

  • Omtaler, hvor en specifik kommune er nævnt
  • Omtaler af kommuner, hvor ingen specifik kommune er nævnt

‘Beskæftigelse’ i medierne (i %)

  • Omtaler, hvor en specifik kommune er nævnt
  • Omtaler af kommuner, hvor ingen specifik kommune er nævnt

‘Socialområdet’ i medierne (i %)

  • Omtaler, hvor en specifik kommune er nævnt
  • Omtaler af kommuner, hvor ingen specifik kommune er nævnt

‘Sundhed’ i medierne (i %)

  • Omtaler, hvor en specifik kommune er nævnt
  • Omtaler af kommuner, hvor ingen specifik kommune er nævnt

For ’beskæftigelse’ har 53 pct. af omtalerne en specifik kommune nævnt. Resten står uden kommunal medvirken. For ’socialområdet’ har 54 pct. af omtalerne en specifik kommune nævnt. For ’sundhed’ er 64 pct.

Back To Top