Årets CEO Superbrand 2016
For fjerde år i træk stiller Infomedia skarpt på de absolutte hovedpersoner i dansk erhvervsliv, når Danmarks CEO Superbrand kåres i april. Topchefen er et stærkt brand for virksomheden, og der er store krav til topchefens kompetencer. Topchefen skal ikke bare have stærke ledelsesmæssige kompetencer, men han eller hun er også et vigtigt aktiv i virksomhedens kommunikation og brand.
En topchef med et stærkt brand sætter nemlig et ansigt på virksomheden og understøtter brandet. Samtidig kan en stærk og troværdig topchef øge omverdenens tillid til virksomheden. Og hvis – eller når – den dag kommer, hvor en sag udfordrer den etablerede tillid til virksomheden, kan et stærkt CEO-brand være det bedste aktiv til at styre organisationen helskindet gennem krisen.
I 2014 og 2015 var ansigtet på et CEO Superbrand Lars Rebien Sørensen, CEO for Novo Nordisk, og han har været et bevis på, at værdien af et godt CEO-brand er stor. I medierne blev Rebien omtalt som medicinmanden fra Bagsværd, erhvervslivets svar på Bono og selvfølgelig som Danmarks dygtigste direktør efter, at Harvard Business Review kårede ham som verdens bedste CEO. Han løb dog ikke med titlen som CEO Superbrand for tredje år i træk i 2016, men måtte give den videre til Jørgen Vig Knudstorp, tidligere CEO i Lego.
Årets liste over CEO’s, der er blevet målt og vejet i Infomedias analyse, står enten i spidsen af en OMXC20 virksomhed eller for en af de største danske virskomheder målt på omsætning, således at listen samlet består af 40 topchefer.
Hvad er et CEO Superbrand?
Et stærkt CEO-brand indeholder flere parametre, og fælles for dem er, at de sætter fokus på, hvordan en CEO samlet set biddrager til at styrke virksomhedens brand. Derfor sætter den medieanalyse, der ligger til grund for kåringen, fokus på syv brandparametre: Strategiske kompetencer, økonomisk performance, faglighed og markedskendskab, kommunikative evner, medarbejdere og organisation, innovation og kreativitet og samfundsansvar.
Derudover vurderer et ekspertpanel, i hvor høj grad de mener, at CEO’en bidrager positivt til virksomhedens brand.
Jørgen Vig Knudstorp var den CEO, der samlet set scorede bedst i medieanalysen og i panelets vurdering af hans omdømme. Han er derfor årets CEO Superbrand 2016.