skip to Main Content
Sådan Imponerer Du Chefen: 9 Afgørende Kompetencer Som Social Media Manager

Sådan imponerer du chefen: 9 afgørende kompetencer som social media manager

Som social media manager har dit job indflydelse på virksomhedens bundlinje, og virksomheder har brug for en social media manager, der kan hjælpe med at udvikle forretningen online.

Uanset om du er ny eller har været social media manager længere, end Pinterest har eksisteret, har du brug for 9 vigtige kompetencer.

Der findes ikke en simpel opskrift på, hvordan du bliver en knaldgod social media manager, eller hvordan du udvikler forretningen online. Men hvis du besidder 9 essentielle kompetencer, er du godt på vej.

Her er vores bud på de vigtigste kompetencer, du som social media manager skal besidde (og de værktøjer, du kan bruge for at nå dertil):

1. Du kan skrive

Uanset om du skriver et tweet eller et blogindlæg, skal du kunne skrive. Gode tekster understøtter virksomhedens brand og booster engagement.

Tænk på et par brands, der skiller sig ud på sociale medier. De første, der falder mig ind, er Oatly.

Du kan elske eller hade brands, der skriver på den måde. Men deres skrivestil skiller dem ud fra mængden og har uden tvivl indflydelse på, hvorfor folk følger dem.

Skriver du ikke helt som Hemingway eller Kierkegaard? Der er heldigvis en masse værktøjer og apps, der kan hjælpe dig med at fjerne fyldord, skrue lidt ned for lix eller give dig ro til at få smidt ord på papiret.

Hootsuite har lavet en liste over nogle skriveredskaber, du måske kan bruge.

Og ellers start med at lave en guide til tonen og skrivestilen i dit indhold på sociale medier. Det hjælper dig på vej og sørger for, at alle din opslag er lige i øjet hver gang.

2. Du forstår sammenhængen mellem SEO og social

Det kan være lidt svært at forstå, hvordan SEO og reach på sociale medier påvirker hinanden.

Men der er sammenhæng mellem indhold, der placerer sig højt i Googles søgeresultater, og indhold, der bliver delt meget.

Selvom indhold på sociale medier, der har høj reach og får masser af delinger, likes og kommentarer, kan placere sig godt i Googles søgeresultater, skal du ikke bygge din social media strategi op omkring SEO. Som social media manager er det en god ide at kende til de overordnede principper for SEO – og måske endda de største misforståelser.

Men hvis du ligesom mig bliver lidt overvældet af al snakken om ranking og søgemekanismer, så husk på, at dit vigtigste job som social media manager er at skabe godt indhold, som brugerne liker og deler.

3. Du har et godt service-gen

Tryk 1 for…. Tryk 2 for…

Heldigvis er meget kundeservice rykket til sociale medier, og som social media manager skal du have et godt service-gen.

Det er ikke utænkeligt, at dine kollegaer i kundeservice får brug for et eksperttip eller to (fra dig selvfølgelig).

60 pct. af kunder, der skriver klager på sociale medier, forventer et svar inden for en time, og det sætter krav til din timing.

Men du skal også kunne bevare overblikket og være proaktiv, så sørg for at monitorere relevante søgeord og samtaler, som du kan reagere på. Brug for eksempel Hootsuite, Talkwalker eller Brandwatch til at overvåge relevante sociale medier eller søgeord. En god kundeservice behøver ikke at sidde og vente på klager.

God kundeservice hjælper dig også med den anden del af dit job: At opbygge positiv brand awareness. 71 pct. af kunder, der har en god oplevelse med kundeservice på sociale medier, er tilbøjelig til at anbefale brandet til andre, så du skal bare i gang.

4. Du har blik for det visuelle

En social media manager laver masser af indhold, og godt indhold er ofte lig med grafik og billeder.

I sidste ende husker folk 65 pct. af et budskab, hvis det er akkompagneret med et billede – og kun 10 pct., hvis det ikke er.

Derfor skal du som social media manager have øje for godt design, og du skal kunne lave billeder eller grafikker, der er on-brand.

Du behøver ikke være uddannet fotograf eller grafiker, for der findes en række gratis værktøjer, der kan hjælpe dig.

Du kan starte med at finde gratis billeder eller værktøjer, der kan hjælpe dig med at lave grafik til sociale medier.

5. Du kan bevise ROI

Virksomheder er afhængige af gode resultater, også på sociale medier. Derfor skal du kunne arbejde med data.

En must-have kompetence for enhver social media manager, der tager sig selv og sit erhverv seriøst, er at kunne bevise return on investment (ROI) af sociale medier.

Med et værktøj som Hootsuite kan social media managers måle ROI på tværs af paid, owned og earned kanaler.

Hootsuite lader dig koble data fra sociale medier med andet data fra forretningen – for eksempel fra Google Analytics. Og du kan lave rapporter, så du kan vise din ledelse, at du er hver en lønkrone værd.

Du kan sikkert også gøre det lidt mere manuelt – det vigtigste er bare, at du gør det. For hvis du kan bevise og forbedre ROI af dit arbejde på sociale medier, har du det bedste argument til din næste lønsamtale – eller hvis du vil lande dit næste job som social media manager.

6. Du kan lave video

Du kan ikke komme uden om video, når du laver indhold til sociale kanaler.

Mere end 500 mio. ser video på Facebook hver dag, og det bliver hele tiden større og større.

Social media managers skal kunne udarbejde godt indhold til platforme som Instagram Stories, Facebook Live, Snapchat Stories eller YouTube. Du skal derfor vide, hvordan du optimerer videoindhold til de mange forskellige platforme.

Der findes masser af værktøjer, der kan hjælpe dig med at lave video. Alt fra redigering i Wevideo til muligheden for at gøre en video interaktiv med Wirewax.

7. Du forstår dynamikken mellem organisk og paid

Det er en kæmpe fordel, hvis du forstår dynamikken mellem organisk og betalt indhold på sociale medier.

Uanset om du kører en større betalt kampagne på Facebook eller har brug for at finde ud af, hvilke opslag du skal booste, skal du have forståelse for, hvordan du kan bruge social ads til at øge reach eller skaffe konverteringer.

Som social media manager skal du have indsigt i, hvor annoncekronerne gør mest gavn. Der findes et hav af annoncemuligheder på sociale medier, men det rigtige værktøj kan hjælpe dig med at teste dit indhold og dine annoncer, så du kan arbejde så effektivt som muligt.

Hootsuite Ads kan blandt andet teste hundredvis af annoncer på minutter og allokere budgettet til de annoncer, der performer bedst. Nogle arbejder også i de indbyggede annonceringsplatforme, der ligger i Facebook og LinkedIn, men find et værktøj, der kan integreres med de andre systemer, du arbejder med, og som optimerer din tid og dine annoncer.

8. Du kan researche og planlægge

Som social media manager kan du komme langt med en god omgang research. Det er i hvert fald svært at målrette indhold til din målgruppe, hvis du ikke ved, hvem de er, eller hvad de vil have fra dig.

Plus, din research kan give dig gode idéer til dit næste indhold.

Brug et social listening-værktøj til at følge med i, hvad der sker på sociale medier, som er relevant for dig eller din målgruppe. Og planlæg så.

Det virker måske åbenlyst, men alle dine gode idéer skal passe ind i din målgruppes liv og i din virksomheds forretningsplan. Hvis du planlægger dit indhold, kan du bedre holde styr på, om dine mål for sociale medier matcher forretningens overordnede mål.

Et godt sted at starte er at finde en god content plan. De fleste platforme som Hootsuite har dem indbygget, men hvis du ikke har adgang til et professionelt tool, kan en god gammeldags Excel-fil hjælpe dig i gang. Vi har et par skabeloner, du kan tage udgangspunkt i – ellers spørg Google. Der findes masser af måder at lave en content plan på.

9. Du kan inddrage medarbejderne

Employee advocacy tilføjer en dimension til dit arbejde med indhold på sociale medier, og det er mennesker. Employee advocacy handler om at gøre virksomhedens medarbejdere til digitale ambassadører.

En social media manager skal håndplukke indhold og samle det i en liste af relevant indhold til virksomhedens medarbejdere. Indholdet repræsenterer brandet, og medarbejderne kan vælge og vrage mellem indhold, som matcher deres sociale netværk og faglighed.

Du kan dele indholdet i en intern mail eller i et opslag på intranettet, eller du kan arbejde mere professionelt med employee advocacy med en platform. Vi bruger (og anbefaler) selv Hootsuite Amplify, der lader dig målrette indhold og lader medarbejderne dele med få klik i en app.

 

Hvis du mestrer alle 9 kompetencer, er du et skridt nærmere dit næste job som social media manager. Hvis du allerede har masser af erfaring som social media manager, kan du garanteret sætte flere kompetencer på listen.

Thea Jepsen
Vores Content Manager, der skriver til tastaturet gløder og omsætter Infomedias viden om kommunikation, effektmåling og alt derimellem til ord, billeder og video. Kontakt Thea på +45 53 46 42 72 eller tje@infomedia.dk.

Thea Jepsen

Vores Content Manager, der skriver til tastaturet gløder og omsætter Infomedias viden om kommunikation, effektmåling og alt derimellem til ord, billeder og video. Kontakt Thea på +45 53 46 42 72 eller tje@infomedia.dk.