fbpx

Kun 8% monitorerer alt deres kommunikation

Det er indlysende, at de bedste resultater skabes ved at gøre mere af det, som virker og mindre af det, som ikke gør. Det kræver indsigt i begge, men kun 8 pct. monitorerer alle deres kommunikationsindsatser, mens de kører.

Det viser en spørgeundersøgelseblandt kommunikatører i de største danske virksomheder. De er blevet spurgt, hvordan de måler og evaluerer på deres kommunikationsindsatser.

Kun 8 pct. svarer, at de monitorerer alle kommunikationsindsatser, mens de kører. 57 pct. svarer, at de måler på de væsentligste indsatser, 21 pct. på nogle indsatser og 13 pct. på nogle få indsatser.

trendanalyse monitorerer k indsats mens de koerer

Det kræver indsigt at kunne sikre de bedste resultater med sin kommunikation, og det betyder også, at man er nødt til følge med sine indsatser løbende – og ikke først, når de er afsluttet. Det giver plads til og mulighed for at være agil i sine indsatser og løbende justere indsatserne i forhold til deres faktiske performance.

Heldigvis viser undersøgelsen, at langt de fleste i nogen grad monitorerer deres kommunikationsindsatser løbende, men det er ret vildt, at det kun er en meget lille del, der monitorerer på alle deres indsatser. Mavefornemmelse er ikke længere nok – længere er den bare ikke.

Der er ingen andre steder i moderne virksomheder, hvor mavefornemmelsen vinder, sådan er det også i forhold til kommunikation. Vurderingen af performance skal ske på baggrund af faktisk data og indsigt.

Real-time overblik på tværs af kanaler

61 pct. af de adspurgte kommunikatører har ikke et real time overblik over deres kommunikationsindsatsers performance på tværs af kanaler.

trendanalyse realtime overblik

Samtlige virksomheder kommunikerer på tværs af mange forskellige kanaler. Fra presse og kampagner til website og sociale medier. Og i dét perspektiv er det en ret lille andel, som følger med i real-time på tværs af kanaler. Vi skriver 2017, og for at være agile i sine indsatser, er man som virksomhed nødt til at følge med i, hvad der sker på websitet den dag, startskuddet til en kampagne lyder. Eller hvad folk tweeter, når CEO’en har været en tur i medierne.

Datadrevne vurderinger

39 pct. svarer, at de foretager en datadrevet vurdering af alle eller de fleste kommunikationsindsatser, når de er afsluttet.

trendanalyse datadrevet vurdering

Mens kun 39 pct. bruger data, når de evaluerer på alle eller de fleste af deres indsatser, er der altså 77 pct., der mener, at de har det nødvendige overblik til at træffe kommunikationsstrategiske beslutninger på baggrund af fakta.

Det er positivt, at langt størstedelen føler sig klædt på til at kunne tage strategiske beslutninger på baggrund af data, men når det kun er 39 pct., der bruger data i evalueringen af alle eller de fleste indsatser, må noget gå skævt et sted.

Det er svært at træffe kommunikationsstrategiske beslutninger på baggrund af data, hvis man ikke måler og evaluerer på alle sine aktiviteter. For hvad er det så for noget fakta, man træffer sin beslutninger på baggrund af?

Undersøgelsen giver indblik i, hvordan kommunikatører i nogle af de største virksomheder i Danmark arbejder med kommunikation. Resultatet er ret klart; langt fra alle arbejder strategisk med monitorering, måling og datadrevet indsigt. Og endnu færre mener, at deres kommunikationsstrategi understøtter virksomhedens forretningsmål.

Kontakt os

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan