skip to Main Content
Sådan Laver Du En Konkurrentanalyse – En Komplet Guide

Sådan laver du en konkurrentanalyse – en komplet guide

Kender og forstår du dine konkurrenter og potentielle konkurrenters styrker og svagheder?

Det er du nødt til, hvis du vil udvikle og udvide din forretning. Derfor skal din konkurrentanalyse være dybdegående og ske regelmæssigt. Sammen med Talkwalker hjælper vi dig lidt på vej med en komplet guide til, hvordan du laver en konkurrentanalyse.

En konkurrentanalyse er mere end et månedligt besøg på dine konkurrenters sociale medier, men du behøver heller ikke at hyre en privatdetektiv. Din konkurrentanalyse skal dog være en dybdegående og løbende analyse af dine konkurrenters styrker og svagheder – uanset om du arbejder i en stor eller lille virksomhed.

Når du er klar over, hvem dine konkurrenter er – lokale, nationale eller internationale konkurrenter, skal du indsamle og analysere information om dem.

Du har typisk adgang til årsrapporter, virksomhedsprofiler og salgsmateriale, men medierne er også gode kilder til at finde information om dine konkurrenter. Sociale medier går dybere end et antal følgere og tweets. Med social listening kan du lytte til og forstå, hvad forbrugere synes om dine konkurrenters produkter og services.

Det første først: Start med at lave en liste over alle virksomhedens konkurrenter – og inkluder virksomheder, som konkurrerer både direkte og indirekte med din virksomhed. Alle der tilbyder et produkt eller en service til det samme marked som dig – men også potentielle konkurrenter, der kan træde ind på dit marked.

Når du har listen over dine konkurrenter, har vi lavet en komplet guide til, hvordan du laver en konkurrentanalyse.

Med guiden får du indsigt i forskellige typer af konkurrentanalyser, og hvad du skal kigge efter hos dine konkurrenter. Og så giver vi vores bud på, hvordan du med social listening kan blive klogere på dine konkurrenter, og du får selvfølgelig en skabelon til din konkurrentanalyse, som du kan kopiere og bruge allerede i dag.

Download: Guide til din næste konkurrentanalyse

Find dine konkurrenters styrker og svagheder, og brug dem til din fordel.

Back To Top