fbpx

Trends på sociale medier i 2023

År 2023 er officielt skudt i gang, og vi har i den forbindelse kigget i krystalkuglen. Hvad skal man være opmærksom på i SoMe-land i 2023, hvis man gerne vil følge med tidens trends? Rummer det nye år muligheder for at styrke sin tilstedeværelse på sociale medier – og er der omvendt faldgruber, som man skal være vaks omkring? Læs bloggen og bliv klogere på 5 trends, der vil præge sociale medier i 2023.

Egentlig bliver meget i det nye år ’business as usual’: Der skal fokus på det gode indhold med videoformater, TikTok brager stadig derudad, brugen af influencere vil fortsat gavne jeres brand, prioritering af community management er yderst vigtigt, og data er nøglen til at styrke jeres kommunikation og marketing endnu mere. Men der er dog stadig et par trends, der kommer til at have betydning for jeres kommunikation og relation med brugere på sociale medier i 2023.

Her er de 5 pointer om året 2023, som jeg vil uddybe i denne blog:

  1. Korte videoformater er nøglen til godt content
  2. ’All eyes on social search’
  3. Fremtiden er social kundeservice
  4. Fokus på opbygning af communities
  5. Brug prædiktive analyser til at styrke jeres kommunikation

Hvis du arbejder med kommunikation og marketing på sociale medier, så læs med.

Korte videoformater er nøglen til godt content

Videoindhold har stormet frem de seneste år, og vi er med på, at platformene vil have os til at producere mere og mere videoindhold. Men i takt med, at brugernes opmærksomhed og fastholdelse er lavere, så stiller dette også krav til indholdet, som bliver produceret og delt på diverse sociale mediekanaler.

I 2023 bør virksomheder have fokus på de korte videoformater, som vi kender dem fra TikTok, reels og stories.

Det handler om at give brugerne ’snackable indhold’, der hurtigt fanger interessen og er fortalt meget kort. Er indholdet længere, bør det brydes op i flere korte videoer.

Liberal Alliance TikTok scaled
TikTok fra Liberal Alliance, der vandt årets SoMe-team 2022 ved Social Media Manageren.

På trods af kort ’attention span’ hos brugerne, vil I med kort videoindhold stadig kunne skabe højt engagement. Her er det vigtigt stadig at have kvalitet og målgruppen for øje – og at videoindholdet er lavet til den enkelte kanal og dennes præmisser. En TikTok-video skal således ikke deles på Instagram som en reel, men tilpasses til kanalen og målgruppen.

Så de små, korte videoformater kommer vi til at se meget mere af i det nye år. Tænk derfor dette ind i jeres indholdsplanlægning, når der skal laves indhold til de forskellige sociale mediekanaler, med særligt fokus på TikTok, reels og stories.

’All eyes on social search’

E-commerce har udviklet sig meget de seneste år, og de sociale medier har i den grad taget forskellige funktionaliteter fra området til sig med direkte produktshopping, influencere og content creators der påvirker os til at købe, og vi researcher, inden vi køber.

Google har fået kamp til stregen. Faktisk, tyr vi mere til de sociale medier, når vi skal finde produkter, services, rejser, hoteller osv. Særligt TikTok og Instagram bruges af de 18-24-årige (40%) som søgekilde til nyheder, produkter, rejser, anbefalinger m.m.

social media trends hootsuite

Tendensen kaldes social search, og det vil vi se meget mere af i det kommende år. Vores vaner har ændret sig, og de sociale medier er vores første stoppested, når vi skal finde informationer om et brand, en virksomhed, produkter, anbefalinger osv.

For jer som virksomhed betyder det ikke, at I skal droppe jeres SEO og googleoptimering. Men I bør sørge for kontinuerligt at levere lækkert indhold på jeres sociale mediekanaler. Det skal være nemt for brugerne at finde jer, se jeres produkter, services, hvad andre brugere laver af indhold om jer osv.

Derudover skal I interagere med brugerne, når de deler jeres produkter, tjekker ind på hoteller m.m. Når brugerne tyr til de sociale medier for at finde informationer om jer, inden de foretager en handling som fx et køb, så gælder det om at få opbygget troværdighed til jeres virksomhed og brand. Social e-commerce vil fortsat vokse og være et vigtigt fokusområde i 2023, uanset hvilken virksomhed/organisation man er.

Fremtiden er social kundeservice

Under covid-19 var virksomheder tvunget til at bruge de sociale medier til at kommunikere og lave 1-1 rådgivning for at holde gang i forretningen. Men efter at vi er vendt tilbage fysisk i butikkerne, er kvaliteten af online kundeservice faldet. Så der er plads til forbedring i 2023, og det er nødvendigt, hvis man gerne vil have glade kunder – både online og fysisk.

Virksomheder bør således oppe den online tilstedeværelse og yde ekstraordinær kundeservice. Det kræver, at marketing/kommunikation og kundeservice/community management arbejder tæt sammen.

Marketing customer service stat 1
Kilde: Hootsuite og undersøgelse fra the CMO Counsil og IBM.

Én ting er at producere lækkert indhold, som brugerne skal interagere med. Men det er også vigtigt at være til stede og svare, når brugerne endelig interagerer. Det handler om at skabe personlige 1-1 dialoger og ikke blot svare på de negative eller direkte spørgende kommentarer.

Som virksomhed bør I indtænke jeres brugere som jeres ambassadører. Særligt med øje for at vi tyr til de sociale medier, når vi skal undersøge et brand/virksomhed. Det kan således meget nemt give bagslag i 2023, hvis man ikke er aktivt til stede i kommentarsporene på sociale medier.

Hvis jeres håndtering af kundeservice/community management er i en anden afdeling end marketing/kommunikation, er det yderst vigtigt, at disse afdelinger arbejder sammen om at skabe den gode kundeoplevelse – hele vejen rundt.

Så i det kommende år, bør I give den en ekstra skalle med kundeservice på de sociale medier og komme endnu tættere på jeres brugere. I skal skabe kunder ’for life’.

Fokus på opbygning af communities

I relation til ovenstående, så handler det ikke blot om at deltage aktivt i samtaler på jeres egne kanaler. I det nye år er det vigtigt også at indgå i samtaler i communities – på tværs af platformene, da det er her samtalerne om jeres virksomhed florerer.

Som virksomhed bør I tænke over jeres personaer i bredere brand communities: Hvor er de aktive? Hvordan er de aktive? Hvordan kommunikerer de? Der skal således ses mere på brand-fokuserede samtaler på de sociale medier.

Vi kender det allerede fra særligt TikTok, hvor mediet bygger på store communities, der aktivt kommunikerer med hinanden – og med brands. Og de brands, der aktivt deltager i disse samtaler og communities, er allerede langt foran.

SoMe eksempler Bosch og Kims Chips 1 scaled
Eksempel på kundedialog og kommentarspor fra hhv. Bosch Home Danmark og Kims Chips.

De brand-fokuserede samtaler finder sted mange steder. Det kan både være influencere, men det er også jeres medarbejdere, når de aktivt kommunikerer om virksomheden. Det skaber samtaler og dermed communities omkring jeres virksomhed/brand. Ved at være tættere på jeres communities, opnår I som virksomhed større troværdighed og loyalitet og skaber engagerede brugere.

Så I 2023 handler det om, at I som virksomhed skal starte med at forstå disse communities for dernæst at kunne skabe relevant indhold (gerne brugergeneret), meningsfulde samtaler og dermed bedre relationer – for brugerne stoler mere på mennesker end på virksomheder.

Brug prædiktive analyser til at styrke jeres kommunikation

Prædiktive analyser er ikke nyt. Vi har anvendt data og analyser i mange år for at måle på vores kommunikation og styrke vores kommende indsatser.

Men i det nye år vil vi se, at flere indenfor marketing og sociale medier vil integrere prædiktive analyser i deres processer. Social listening kan hurtigt og nemt hjælpe med den data, som man har behov for.

Med social listening kan I se ind i fremtiden efter trends, agendaer, kampagner – og i det hele taget forstå, hvad der vil ske i den kommende tid, hvilket kan bruges, når I som virksomhed skal planlægge jeres kommunikations- og marketingsindsatser.

Men hvorfor er det så vigtigt i 2023? Hvis man som virksomhed gerne vil være trendsætter og gerne vil positionere sig inden for vigtige dagsordener – så er det altafgørende, at man følger med i samtalerne og ved, hvad der rører sig inden for de forskellige områder.

Som virksomhed skal I således bruge social listening eller CRM-data til at samle en fortælling om jeres målgruppes behov og opførsel. Denne data bruges så til at lave benchmarks, så I på den måde kan identificere mønstre over tid samt imødekomme brugernes behov og dermed drive jeres ROI (return on investment) til nye højder. Ved at arbejde aktivt med data og indsigter kan I være vidende om, hvad der foregår I jeres industri, så I dermed kan stå endnu stærkere med jeres kommunikations- og marketingindsatser.

Gør som du plejer, og lidt til

Det er ikke fordi, at vi kigger ind i de helt store revolutionerende nye trends i 2023. Meget er, som det plejer. Men ovenstående trends er vigtige at have for øje, når I skal afsætte ressourcer og tid til at lave indhold, håndtere communities og kigge på data. Det hele spiller sammen. Og vi kan i dag ikke længere bare publicere indhold og håbe på den bedste reach og højt engagement.

Der stilles krav til indholdet og formater på de enkelte platforme. I skal kende jeres målgruppe og communities meget bedre, og I skal være aktivt til stede i disse samtaler – både på jeres egne kanaler og hos de enkelte communities.

Så lyt mere, arbejd lidt mere effektivt og baser jeres valg og handlinger på indsigter – så skal I nok stå stærkere på de sociale medier i det kommende år.

Vil du vide mere om social listening?

Kontakt os for en hyggelig og uforpligtende snak om dine behov og muligheder indenfor social listening.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Download vores guide til social mediestrategi

Download vores guide om social listening

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan