fbpx

Få virksomhedens eksperter i gang på LinkedIn – her er 3 tips

Hver branche har en håndfuld eksperter, som alle citerer og namedropper. De er keynote på de største konferencer. De er mediernes go-to-person, når der skal hives en ekspert ind. Den slags eksperter kalder Nicolai Hæggelin ’visible experts’, og han mener, at de findes i alle virksomheder. Også i din.

”Der er noget at vinde for begge parter, når interne kompetencer får hjælp til at blive synlige. Folk hyrer eksperter – ikke firmaer, og jo stærkere medarbejdere en virksomhed har, desto mere smitter det af på virksomheden.”

nicolai haeggelin

Om Nicolai Hæggelin

Nicolai Hæggelin er stifter af og CEO i Digital Works. Han hjælper virksomheder med at engagere medarbejdere til at dele deres viden online – særligt med fokus på LinkedIn.

Der er især to fordele ved at have synlige fageksperter, viser en undersøgelse:

62% af de adspurgte visible experts styrker positioneringen af virksomhedens brand.

Og 66% af dem øger vækst og forretningsudvikling.

Visible experts er altså med til at etablere markedskendskab, troværdighed og hive forretning lige ned på bundlinjen.

Visible experts gavner, ifølge førnævnte undersøgelse, forretningen. Samme opfattelse ses hos flere og flere danske virksomheder, der fokuserer mere på discipliner som employee advocacy og social selling i disse år.

Så hvad kan du i kommunikations- eller marketingafdelingen gøre for at puffe virksomhedens visible expert ud på scenen?

Her får du tre tips til at få sat skub under dit arbejde med virksomhedens eksperter på LinkedIn.

Hvad er en visible expert?

Fagekspert, thought leader, visible expert. Kært barn har mange navne.

Når vi taler om visible experts, er der fem niveauer af synlighed fra den interne fagekspert til den globale rockstjerne.

employee advocacy the visible superstar

Niveau 1: The Resident Expert
Fageksperten, som er kendt af kunder og kollegaer – og ikke så meget uden for virksomheden.

Niveau 2: The Local Hero
Fageksperten, der lige så stille er ved at blive kendt uden for virksomheden, og som engang imellem tiltrækker ny forretning.

Niveau 3: The Rising Star
Fageksperten, der er på vej ind på den nationale sene, som tiltrækker bedre forretning og højere honorarer.

Niveau 4: The Industry Rock Star
Fageksperten, hvis navn er nationalt kendt i branchen, og som tiltrækker forretningsmuligheder fra øverste skuffe og kan tage større honorar for sig selv og sin virksomhed.

Niveau 5: The Global Superstar
Fageksperten fra eliten, som er kendt uden for både niche, branche og land – og virksomheder drømmer om at blive associeret med ham eller hende.
Du kan læse mere om visible experts i bogen ”The Visible Expert”.

 

Tre tips til at engagere dine medarbejdere på LinkedIn

Uanset om du arbejder i finans-, medico- eller mediebranchen, eller om dine medarbejdere vil være globale superstjerner, branchens rockstjerner eller lokalte helte, er der tre ting, du kan gøre for at få virksomhedens kloge hoveder i gang på LinkedIn.

1: Professionelle profiler

Basics først: Professionelle LinkedIn-profiler.

Hvis du tager et kig på jeres eksperters LinkedIn-profiler, vil der sikkert være flere (måske forskrækkende mange), der ikke er opdaterede. Eller særligt gode.

Det gælder især de visible experts, der stadig kun bevæger sig rundt i kulisserne.

Derfor lyder Nicolai Hæggelins første tip:

”Hjælp dine kollegaer med at opdatere og optimere deres LinkedIn-profiler, så de fremstår professionelt. Det giver måske sig selv, men det er fuldstændig alfa og omega, at der er styr på profilerne, og mange er slet ikke nået dertil. Ikke engang på lederniveau.”

Nicolai Hæggelin nævner 10 ting, du skal have styr på i din profil på LinkedIn:

  1. Brug et professionelt profilbillede.
  2. Tænk over coverbilledet.
  3. Lav en professionel overskrift .
  4. Brug søgeord i dine tekster (hvad vil du gerne findes på?).
  5. Udfyld ’summary’: Hvad er din faglige viden?.
  6. Beskriv rollen i dit nuværende job.
  7. Tilføj links til tre relevante websites.
  8. Ret URL’en på din profil.
  9. Overvej hvordan din profil skal være synlig i indstillingerne.
  10. Husk de private indstillinger.


Det kan være en god ide at holde træningssessioner, hvor du – eller en ekstern – guider virksomhedens medarbejdere til en god LinkedIn-profil. Og at du som minimum fokuserer på de 10 ovenstående tips.

2: Vær autentisk

Nøglen til succes er autenticitet. Og troværdighed.

Så her skal du fokusere på to ting: Virksomhedens visible experts skal gøre det frivilligt. Og deres indhold skal være relevant.

Nøglen til succes er autenticitet. Og troværdighed.

Nicolaj Hæggelins anbefaling er derfor:

”Find de interesserede og entusiastiske medarbejdere og ledere, når du skal finde virksomhedens visible experts. Der skal ikke være et krav om deltagelse – det skal være drevet af lyst, hvis det skal være autentisk.”

Han uddyber:

”Du har sikkert flere medarbejdere, der allerede bruger LinkedIn aktivt og professionelt. De kan være oplagte kandidater til en intern træningssession eller en strategisk workshop, der giver dem redskaberne til at få endnu mere værdi ud af LinkedIn.”

Samtidig peger Nicolai Hæggelin også på, at det skal handle mindre om salg og mere om kvalitetsindhold.

”Ingen gider være i netværk med en irriterende Sælge-Helge. Vi vil være i netværk med en person, fordi han eller hun deler relevant indhold, der gør mig klogere,” fortæller han.

Du kan derfor hjælpe dine medarbejdere med at producere indhold – eller hjælpe dem med at finde ud af, hvad der er relevant indhold for dem og deres netværk, så de selv kan producere eller finde det.

3: Optimer tiden på sociale medier

Du har sikkert prøvet det: Du skulle bare lige tjekke en notifikation, men pludselig gik der en halv time i feedet eller i et kommentarspor.

Sociale medier er tidskrævende. Derfor kan det være en god ide at give virksomhedens visible experts nogle forslag til, hvordan de kan optimere deres tid brugt på LinkedIn.

Nicolai Hæggelin anbefaler, at virksomhedens visible experts investerer 30 minutter om ugen til at finde relevant indhold, der kan berige hans eller hendes netværk.

Og LinkedIn boomer af godt indhold. Du skal bare søge efter det. Det kan du gøre med hashtags og i relevante grupper, hvor du kan finde specifik viden.

Og så er Nicolai Hæggelin stor fortaler af private beskeder på LinkedIn. De kan nemlig bruges til at skabe værdi for udvalgte forbindelser, men de skal bruges med omtanke.

Dit arbejde med visible experts skal bæres af virksomhedens fageksperter selv. Du kan sætte i gang, motivere, understøtte og vise værdien af det internt, så det også på lederniveau bliver anerkendt som en værdifuld strategi, men du skal have fageksperterne med i din båd.

Det tager lang tid at opbygge et ekspertbrand. Det skal måles på nogle ret lange linealer, men det kan måles og værdien for både virksomhed og medarbejder kan mærkes på både brand og bundlinje.

Guide: Kom i gang med employee advocacy

Læs denne guide til at planlægge, lancere og implementere employee advocacy din virksomhed.

Vil du høre mere?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Book en demo af Hootsuite Amplify

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan