skip to Main Content
10 Bøger Alle Social Media Managers Bør Læse

10 bøger alle social media managers bør læse

Sommerferien står for døren, og stranden kalder. Men før du trækker stikket helt, så overvej lige, hvordan du med et minimum af arbejde kan forberede dig til et efterår fuld af virale SoMe-posts og kampagner. Her får du vores bud på de 10 mest inspirerende social media-bøger til læsning ved strandkanten.

Vi kunne nøjes med at liste de 10 mest solgte fagbøger om sociale medier. Men faktisk synes vi, at arbejdet med sociale medier kræver meget mere end blot at have fagligheden i orden. Forstå os ret, den type bøger har sin eksistensberettigelse (og du finder nogle af dem herunder), men en god social media manager har brug for en bred vifte af færdigheder, og det skal litteraturlisten naturligvis dække.

Derfor vil bøgerne på listen hjælpe dig med at:

  • Blive bedre til at kende dine kunders ønsker og behov
  • Bygge en ’brand story’, der fanger dit publikums opmærksomhed
  • Lave sociale posts, der skaber brand-kendskab og engagement
  • Mestre tidsstyringens kunst og løse flere opgaver på kortere tid

1. Jytte fra marketing er desværre gået for i dag af Morten Münster

Du kender den sikkert allerede, Morten Münsters omdiskuterede bog til alle, der ønsker at ændre en adfærd, enten hos dem selv eller andre. Og som social media manager vil dit mål altid være at ændre en adfærd, hvad enten det gælder at få brugerne til at købe, gøre eller mene noget – eller blot til at like eller dele dit opslag.

Knækker du koden til at forstå, hvad der driver din målgruppes adfærd, har du også koden til at ændre den. Münster giver dig en underholdende indføring i adfærdsdesign og en 4-trins-metode til at arbejde med det i praksis.

2. Storynomics: Story-driven Marketing in a Post-advertising World af Robert McKee and Tom Gerace

Som social media manager er en del af dit job at fortælle en interessant historie gennem fængende indhold – den måske sværeste disciplin af alle. I ’Storynomics’ er den legendariske historiefortæller Robert McKee gået sammen med den digitale marketingekspert Tom Gerace for at hjælpe brands med at mestre disciplinen storytelling.

Sammen giver duoen en omfattende guide til marketingprofessionelle, der ønsker en mere fortællingscentreret tilgang til deres arbejde.

Chief Marketing Officer hos Salesforce, Simon Mulcahy, siger om bogen: “Storynomics is essential reading for any company looking to build a loyal audience through great storytelling.”

3. Everybody Writes af Ann Handley

At skrive er en færdighed, som alle social media managers bør mestre, og Ann Handley giver i sin bog en klar og præcis vejledning til, hvordan man som marketingprofessionel løbende kan udvikle og finpudser sin.

Hvis man vil have publikums opmærksomhed, er det ifølge Handley alfa-omega, at man skrive klare, koncise og velformulerede posts. Det er budskabet, der skal tiltrække målgruppens opmærksomhed – ikke de grammatiske fejl eller storladne superlativer. Derfor præsenterer Handley en trin-for-trin guide til at skrive med præcision, stil og empati for sine kunder.

4. YouTube Growth Hacking af Jeff Abston

Google-undersøgelser viser, at YouTube på en måned når ud til hele 95 pct. af voksne over 35. Samtidig siger de brugere, der er mellem 18 og 34 år, at YouTube er det bedste sted at indhente viden om de produkter og tjenester, som interesserer dem.

I ’YouTube Growth Hacking’ præsenterer forfatter Jeff Abston en række teknikker og indsigter, der giver dig mulighed for at skabe bemærkelsesværdige videoer og resultater på en, for mange, overset marketingplatform.

Du vil lære:

  • Hvordan du bruger SEO til at booste din ranking
  • Betydningen af iøjnefaldende thumbnails
  • Hvordan du forbedrer produktionskvaliteten af dine videoer – også på et lille budget

5. Sig du kan li’ mig – Indholdsstrategi for sociale medier af Astrid Haug

Bogen har et par år på bagen, men er stadig relevant i et socialt medielandskab, hvor alle til stadighed kæmper om at blive hørt, set og liket. Den vil for nogen virke banal, men giv den en chance, og brug bogens modeller og huskelister til at skærpe og optimere din egen indholdsstrategi.

Bogen giver dig:

  • Indholdsstrategiens fem faser
  • Værditrappen – sådan skaber dit indhold værdi for kunderne
  • Shitstormens fem faser

6. Crushing It: How Great Entrepreneurs Build Their Business and Influence – And How You Can Too af Gary Vaynerchuk

En grundlæggende forståelse af sociale medier kombineret med en vilje til at gøre alt, hvad der kræves for at forløse deres fulde potentiale. Dét er ifølge iværksætter, forfatter og foredragsholder Gary Vaynerchuk hemmeligheden bag enhver SoMe-succes.

I bogen lærer du:

  • Hvordan du booster dit brand i hvert af de sociale medier
  • Teorier og taktiske indsatser, du kan anvende og igangsætte i dag
  • Nye metoder til at optimere og forbedre velkendte strategier

7. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction af Derek Thompson

Hvis du har arbejdet med sociale medier et stykke tid, har der sikkert været et tidspunkt, hvor du blev bedt om at gøre noget ”viralt”. Derek Thompson vender denne idé på hovedet og hævder, at “intet går viralt.”

I stedet forklarer han, at ethvert popkulturfænomen eller virale stykke indhold har en hemmelig historie, der bunder i magt og indflydelse. Der foreligger nemlig bestemte psykologiske mønstre for, hvorfor folk kan lide det, de kan lide, og Thompson løfter sløret for det kulturelle markeds økonomi, der former vores liv.

I bogen lærer du:

  • Hvorfor Facebook er dagens vigtigste avis
  • Hvordan forskere har bevist, at viralt indhold er en myte
  • Hvordan kultur opstår, og hvorfor fænomener bliver populære

8. When: The Scientific Secrets of Perfect Timing af Daniel H. Pink

‘Timing is everything’. Det er social media managerens grundvilkår og et faktum, vi konstant bliver mindet om. Tænk på Oreo’s tweet ”You can still dunk in the dark” under Superbowl’s strømafbrydelse i 2013, der øjeblikkeligt gik viralt. Eller det danske hashtag #klimatosse, der efter Pia Kjærsgaards uheldige udtalelse lynhurtigt skabte fælleskabsånd på de sociale medier.

Timing kaldes ofte en kunst, men Daniel H. Pink kalder det en videnskab. Med udgangspunkt i de nyeste data og forskning fra psykologiens, biologiens og økonomiens verden afslører hans bog den bedste måde, vi kan leve, arbejde og have succes på.

I bogen lærer du:

  • Hvordan du sammensætter det ideelle skema for både dit personlige og professionelle liv
  • Hvordan du ”vælger dine kampe” i forbindelse med vigtige arrangementer og projekter
  • Hvorfor en “restorativ pause” kan være hemmeligheden bag høj produktivitet

9. Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces that Stand in the Way of True Inspiration af Ed Catmull

Som du ved, kommer skrivelysten ikke altid af sig selv. Hvis du er uinspireret eller har en skriveblokering, anbefaler Americo Campos Silva, Shell’s Globale chef for digital og social, denne bedst-sælgende bog.

Ed Catmulls er en af stifterne af Pixar Animation Studios og ved således en ting eller to om originalitet. I denne bog præsenterer han de teknikker og tilgange, der har gjort Pixar så universelt beundret og succesfuldt.

Hvis du vil have succes inden for sociale medier og content marketing, skal du hele tiden være et skridt foran andre, og Catmulls bog er en god ressource til at opbygge et solidt bagkatalog af ideer og færdigheder.

I bogen lærer du:

  • Hvordan en middelmådig idé kan løftes til genialitet
  • Hvorfor omkostningerne ved at forebygge fejl ofte er langt større end ved at fikse dem
  • Hvordan man nedbryder kommunikative og organisatoriske barrierer for at fremme kreativiteten

10. Constructive News af Ulrik Haagerup

Vi har valgt at tage bogen med, selvom det nok er en tilsnigelse at sætte social media managers i samme bås som journalisterne. Alligevel synes vi, at der følger et ansvar med det, vi laver. Det er et arbejde, der ikke kun handler om at sælge, men også om at informere og inspirere, og ville det ikke bare være lidt federe, hvis man samtidig kunne bidrage til at gøre verden bedre?

I denne bog fortæller Ulrik Haagerup, hvordan vi alle kan være med til at aflive sensationalisme og fake-news ved at fylde medierne (inkl. de sociale) med gode og konstruktive historier, der peger ind i fremtiden.

Bogen viser, hvordan du kan:

  • Fokusere på fremskridt, muligheder og løsninger på verdens udfordringer i din kommunikation
  • Tage udgangspunkt i globale trends – og fortælle store historier gennem små eksempler
  • Bygge relationer til din målgruppe ved at inspirere til forandring
Back To Top