skip to Main Content
Krisetid På Sociale Medier: Ryd Din Kalender Og Rid På Bølgen

Krisetid på sociale medier: Ryd din kalender og rid på bølgen

I en “fredstid” kører dit indhold ud fra nøje tilrettelagte strategier for socialer medier og indhold. Du poster indhold med jævne mellemrum for at holde gang i algoritmen og dit community. Du har en fast skabelon. Virksomhedens tone of voice sidder på ryggen. Din opmærksomhed bliver ligeligt fordelt mellem de forskellige kanaler. Og du spiser din frokost sammen med kollegaer, nøjagtig lige som du plejer.

Men i en krisetid som den, vi er i lige nu, kan du glemme alt om, hvad du plejer. For der er (endnu mere) kamp til stregen om at få dine budskaber ud over rampen. Vi vil nemlig alle dele vores vigtigste budskaber på samme tid.

Min erfaring er, at indhold i fredstid og krisetid performer på hver sin måde. På både godt og ondt.

Det gode er, at indhold i en krisetid kan booste dit indhold i fredstid – nye følgere, større rækkevidde og mere engagement.

Det dårlige er, at en krisetid sjældent er sjov for nogen.

I det her indlæg får du inspiration til, hvad der egentlig skal til for at bryde lydmuren på sociale medier i en tid, hvor alle kæmper om at få deres vigtigste budskaber ud på samme tid.

Skru op – og brug troværdige talspersoner

I krisetid må du gerne skrue en ekstra tand op for din kommunikation. Dine budskaber skal dog stå klart og tydeligt, hvis det skal være troværdigt (det skal det – særligt i en krisetid).

Ingredienserne er aktualitet og pathos, hvis du vil ramme din målgruppe.

Det skal være i øjenhøjde og uformelt, og det kan være en god ide at bruge talspersoner fra din virksomhed eller organisation. Det kan være via de officielle virksomhedsprofiler, men det kan også være via talspersonernes egne profiler, hvis de i forvejen er aktive og har stærke personlige brands.

Lad os kigge lidt nærmere på et par eksempler, som du måske er stødt på de seneste uger.

Tydelige talspersoner fra den danske detailhandel

Når Statsministeren på landsdækkende tv i primetime siger, at vi ikke skal hamstre gær og toiletpapir, går der ikke mere end tredive minutter før, DR sender reportager fra køen i Netto onsdag aften kl. 21.52. Det sker nemlig noget instinktivt i os, når vi hører ordet ‘ikke’: Vi hamstrer, fordi det er “hamstrer”, vi bider os fast i.

Fødevaresikkerhed og forsyningskæder har været et varmt emne i de indledende uger af COVID-19 i Danmark, og den danske detailbranche har trådt i karakter og været synlige på sociale medier.

Kommunikationschef hos REMA 1000, Jonas Schrøder, og Administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd, John Wagner, har begge været aktive på sociale medier via deres egne profiler.

De bruger begge aktivt deres profiler på Twitter og LinkedIn, hvor de formidler et klart og tydeligt budskab om, at der ikke er grund til at spurte ned i det lokale supermarked for at hamstre gær og toiletpapir.

Ryd din kalender og rid med på bølgen

Når en krise rammer, er det bedste, du kan gøre, at stoppe alt dit planlagte indhold.

Der er mange brands, der har fået fletningerne i postkassen de seneste uger, fordi de har glemt at sætte alt planlagt indhold på pause for en stund. Det betyder, at de har ramt med malplacerede budskaber, der ikke har harmoneret med deres følgeres hverdag.

Du skal i stedet rydde din indholdsplan, ride med på bølgen og lade de små grå boltre sig.

Fra Falck til Randers Regnskov

De seneste uger har vi set en masse til myndigheder, styrelser, organisationer, nyhedsmedier og detailbranchen på sociale medier. De har gjort det godt og er for alvor brudt igennem lydmuren med deres budskaber.

Men det er interessant at se, hvordan andre virksomheder og organisationer på få uger har tilpasset al deres kommunikation på sociale medier til den nye virkelighed og har skabt indhold, der både engagerer følgere og går viralt.

Lad os begynde med et eksempel fra Falck Danmark, der med en forholdsvis simpel video med en redder, fremstår både nærværende og troværdig i deres kommunikation.

Flere virksomheder har kickstartet initiativer, der skal involvere og engagere danskerne i en tid, hvor forældre er hjemme med børn. Her leverer de ugentligt indhold og aktiviteter i børnehøjde, og det er kreativt indhold, der er gået fra ide til eksekvering på meget kort tid.

Og med gode resultater.

Et godt eksempel er Randers Regnskov, der har startet en online skoletjeneste, som oplyser om dyrearter i forskellige kategorier. Formatet er nemt, da det er live, men det kræver et par gode formidlere og god kvalitet i både billede og lyd.

180.000 visninger er ret imponerende, og Randers Regnskov har inddraget børnene i deres indhold de seneste uger, og de er ikke gået på kompromis med kvalitet.

Det sidste eksempel her er Røde Kors. For der er mange organisationer og virksomheder, der opretter nye initiativer for at hjælpe andre i en krisetid. Og Røde Kors har oprettet et hjælpenetværk, der også har fået medvind.

Der findes heldigvis mange eksempler på godt indhold i den krisetid, vi alle er i lige nu. Fælles for alle er aktuelt, troværdigt og like-able indhold.

5 ting, du kan lære fra de bedste på sociale medier

Der er masser af inspiration at hente blandt danske virksomheder og organisationer, der har tilpasset deres kommunikation på sociale medier til den krisetid, vi er i lige nu.

Og der er 5 ting, du kan lære fra de bedste, når først du har ryddet din indholdsplan:

  1. Skab nærværende indhold med et klart og tydeligt budskab
  2. Skab troværdighed med relevante talspersoner
  3. Inddrag dit community, lyt til dem og svar dem
  4. Brug tid på det visuelle, selvom det skal gå hurtigt
  5. Vælg de sociale medier, der giver mening ift. den nye situation.

Når du har brudt lydmuren – enten som virksomhed, organisation eller talsperson for en virksomhed – kan du fortsætte de gode takter. Dit arbejde på sociale medier i en krisetid kan betale sig og følge med dig langt ud på den anden side af det her.

Back To Top