Sådan skaber du resultater med et værktøj til social listening

Post Author

Af: Infomedia

Der er næppe tvivl om, at social listening kan bidrage til virksomhedens vækst. Overvågning af samtaler om dit brand kan give nyttige indsigter, som kan forbedre din tilstedeværelse på sociale medier, hjælpe til at håndtere kundeklager og holde dig opdateret på dine konkurrenters handlinger og meget mere. I dette blogindlæg lærer du, hvordan du bruger et digitalt værktøj til social listening fuldt ud og skaber forretningsmæssige fordele for din virksomhed.

Lyt før du taler

Social listening handler om at finde og følge samtaler online, der er relevante for din virksomhed. Det kan være at følge specifikke ord, sætninger eller begivenheder. Eventuelt relateret til dit brand eller virksomhed eller om din branche og jeres konkurrenter.

At følge med i samtalerne på tværs af sociale medier, blogs, fora osv. vil hjælpe dig med at spotte mønstre og trends, som du kan bruge til din fordel. Du kan tilpasse dit indhold med ord, som dine kunder bruger. Du kan deltage i debatter, der bidrager til virksomhedens positionering, og du kan opsnappe, når dine konkurrenters kunder er utilfredse med noget – bare for at nævne et par eksempler.

Den statistik og de indsigter, som du kan indsamle via et digitalt værktøj til social listening, vil hjælpe din virksomhed eller organisation med at evaluere aktiviteterne på sociale medier og dermed bidrage til indfrielsen af den overordnede SoMe-strategi.

Viralitetskort: En pressemeddelelse spredes digitalt efter publicering. Eksempel fra Talkwalker.

De fleste værktøjer til social listening har funktioner til blandt andet målgruppesegmentering og influenceranalyse. Disse funktioner hjælper dig med at identificere, hvilke målgrupper der har størst interesse i dine budskaber og produkter og dermed det største købspotentiale.

Et godt værktøj til social listening giver dig også information om de bedste tidspunkter at publicere på, jeres share of voice, tonen i samtalerne (sentiment), rækkevidde og effekt. Disse indsigter gør dig i stand til at vurdere dit brands synlighed og opfattelse både før, under og efter en kampagne, så du kan evaluere og justere jeres indhold og budskaber.

Krisehåndtering: Sluk digitale brande

Når det kommer til klager og kritik fra kunder eller brugere, er der ingen vej udenom: De skal håndteres og besvares. Især når det foregår online og dermed er synligt for alle.

Enhver virksomhed bør være parat til at håndtere problemer og slukke digitale ildebrande. Du kan forberede udtalelser på forhånd, men sørg for at undgå automatiske svar – ingen vil tale med en robot, og især ikke i en ophedet situation.

Hvis din virksomhed formår at være hurtig til at reagere, demonstrerer den en opmærksomhed overfor brugernes behov og en lyst til at hjælpe.

Denne opgave bliver lettere med et værktøj til social media listening.

Vær hurtig

Vis at I er ”på” og tager ansvar

Vær ærlig

Troværdighed betyder alt under en krise

Vær tilgængelig

Vis at I responderer og kommunikerer

Analysér tidligere resultater for at blive bedre

Før du bruger tusindvis af kroner på at booste et opslag, så kig på tidligere statistikker. Hvordan gik det sidste gang, du satte penge på lignende indhold? Kan det betale sig? Hvordan så ROI’en ud?

Måske kan du ved at se på dette finjustere kampagnen og opnå endnu bedre resultater denne gang.

Lyt godt efter konkurrenterne

Har du investeret i software til social listening, har du udvidet dine muligheder betragteligt. Begræns ikke din lytning til kun jer selv. Tjek også, hvad dine konkurrenter taler om, og hvad deres kunder siger om dem.

Stil dig selv spørgsmålene: Fungerer deres marketingkampagner bedre end dine? Hvorfor? Eller hvorfor ikke? Hvordan er jeres brand stærkere? Kan du forstærke det yderligere?

Har du lyst til at høre mere om Talkwalker’s platform til social listening?

Social listening i produktudvikling

Hvis du formår at følge med i, hvad der bliver sagt om din virksomhed og dine produkter eller ydelser i realtid, kan du hente nyttig information og inspiration til jeres videre udvikling.

Er kunderne tilfredse med det, I leverer, og anbefaler de jer til andre? Taler de om ting, der kunne være bedre, eller om noget de ville ønske eksisterede?

Hvis du får øje på sådanne samtaler, så spring ud i dem, mens de stadig foregår. Men spar de store salgstaler. Stil hellere spørgsmål som brand og bland dig positivt i debatten. Udtræk information og brug den til at forbedre eksisterende løsninger eller udvikle helt nye.

Find de vigtigste influencers

Folk stoler mere på mennesker end virksomheder og brands. Så hvis en influencer leverer et budskab til sin målgruppe, vil det være langt mere effektivt, end når en virksomhed forsøger at levere det samme budskab.

Med et værktøj til social listening kan du identificere, hvilke influencers der har potentialet til at blive gode ambassadører for din virksomhed. Værktøjet vil genkende interesser og samtaleemner, men kan også på en hurtig og overskuelig måde fortælle dig, hvor mange følgere de har, og i hvor høj grad følgerne engagerer sig i indholdet, herunder likes, kommentarer og delinger.

Engager dig med disse influencers, og opbyg relationer, og etablér samarbejder. Så vil du hurtigt opbygge tillid og tiltrække flere kundeemner.

Med et værktøj til social listening kan du identificere, hvilke influencers der har potentialet til at blive gode ambassadører for din virksomhed. Eksemplet er fra Talkwalker.

Løft forretningen med social listening

Når du begynder at bruge social listening aktivt og struktureret, vil både brandet, produkterne, ydelserne, marketingarbejdet, kundeservice, produktudvikling – ja, hele forretningen nyde godt af det.

Og hvis du vil maksimere effekten af social listening, så har du brug for et godt socialt lytteværktøj. Eksempelvis Talkwalker eller Infomedias egen medieovervågningsplatform.

Vil du vide mere om social listening?

Kontakt os for en hyggelig og uforpligtende snak om dine behov og muligheder indenfor social listening.

Download whitepaper om employee advocacy

Book en demo