Medieovervågning? Hvad er det, og hvad koster det?

| Head of Product Management
6 min. læsetid
Vil du gerne have overblik over alt, hvad der bliver sagt og skrevet i medierne om dit brand? Vil du gerne vide mere om effekten af omtalen og få indsigter, som du kan bruge strategisk, f.eks. til at opnå endnu mere medieomtale? Så har du brug for medieovervågning. I dette blogindlæg får du en introduktion til medieovervågning - hvad det er, hvilken værdi det giver, og hvad det typisk koster.

Hvad er medieovervågning?

Medieovervågning handler om på kontinuerlig vis at overvåge og analysere medieomtalen af et bestemt emne, brand eller en virksomhed.

Det første kendte eksempel på medieovervågning går tilbage til 1852, hvor en avissælger ved navn Romeike begyndte at tilbyde kunstnere at finde omtale af deres kunstværker og forestillinger for dem. I begyndelsen bestod medieovervågning altså i at indsamle avisudklip. I dag er det en digital tjeneste, som kan omfatte alt fra tv, radio og podcasts til trykte medier, onlineaviser og sociale medier.

Mange virksomheder, NGOer og højt profilerede personer bruger medieovervågning som et værktøj til at holde øje med deres egen medieomtale. Ofte overvåger man omtalen af sit eget brand, men man kan også overvåge personer, produkter og konkurrenter – eller emner og debatter.

Hvorfor bruge medieovervågning?

Ved at overvåge specifikke nøgleord inden for forskellige emner kan du bl.a. se, hvor bredt dine budskaber når ud i medierne, og hvem der bliver nævnt i forbindelse med de forskellige emner.

Hvis du f.eks. er kommunikationschef for et politisk parti, og der snart er valg, så ved du, at medierne er vigtige for at nå ud til vælgerne. Derfor kan det være smart at overvåge, hvilke politikere og emner medierne omtaler – og hvad der bliver sagt og skrevet.

En anden situation, hvor medieovervågning kan være nyttig, er hvis du arbejder i marketingafdelingen i en national detailkæde og skal nå ud til forbrugerne gennem mange forskellige kanaler. Så har du sikkert brug for et overblik over alle omtaler på sociale medier, omtaler i lokale aviser, og måske har du også brug for at sammenligne din virksomheds synlighed med konkurrenters.

Dette er blot et par eksempler, og mulighederne med medieovervågning er mange flere. I denne blog kan du læse flere eksempler på, hvordan forskellige brancher bruger medieovervågning strategisk i deres arbejde.

Hvem er medieovervågning relevant for?

Medieovervågning er måske mest kendt blandt PR-afdelinger i store organisationer. Men du behøver ikke at være kommunikationschef hos IKEA, Lego eller Telenor, før at medieovervågning giver mening for dig.

Uanset om du arbejder med salg i en lille nystartet virksomhed, udarbejder politiske budskaber for et politisk parti, leder en offentlig institution eller administrerer et internationalt brand, kan medieovervågning og -analyse være nyttigt.

Du kan f.eks. bruge det til:

  • Kommunikationsmåling: Dokumentér effekten af din organisations kommunikation over tid.
  • Oprethold og forbedre omdømmet: Sæt tal på, hvordan jeres omdømmet har det og identificer muligheder for synlighed og positionering med mediedata.
  • Risikominimering og krisestyring: Bevar overblikket over mediebilledet og vær parat til at handle hurtigt, hvis det bliver nødvendigt.
  • Lær mere om din målgruppe: Få indsigt i din målgruppes medievaner, hvad der trender i deres omverden, hvad der engagerer dem og meget mere.
  • Få indsigter om konkurrenterne: Hold øje med dine konkurrenters kommunikation og tilstedeværelse i medierne, og sammenlign med dine egne resultater.
  • Kvantificer værdien af et sponsorat: Mål logoets synlighed, og beregn værdien af et sponsorat.
  • …og meget mere.

Hvis du vil have mere information og inspiration, kan du læse mere her om, hvordan medieovervågning kan skabe værdi på tværs af afdelinger i en organisation.

Må vi friste med frisk inspiration?

Pift indbakken op med tips og tricks, gode råd og ny viden om PR, kommunikation og marketing. Tilmeld dig vores nyhedsbrev i dag.

Hvad får man helt konkret, når man køber medieovervågning?

Du kan selv bestemme formatet og hyppigheden af en medieovervågningsløsning.

Hos os får alle kunder adgang til en digital platform, som leverer relevant omtale og tilhørende statistik og analyser. Det betyder ikke, at alle i din organisation nødvendigvis skal have adgang til værktøjet – måske skal nogen bare have et sammendrag af de vigtigste emner pr. e-mail hver morgen eller hver uge? Det er i hvert fald muligt.

Hvis du vælger medieovervågning fra Infomedia, kan du også få adgang til en app, som giver dig mulighed for at modtage notifikationer på din mobiltelefon i det øjeblik, der dukker en ny, vigtig artikel op. Så kan du holde dig 100% opdateret, selv når du er på farten.

Hvis du har brug for at dykke ned i gammel omtale, kan vi også hjælpe dig med det via vores mediearkiv.

Hvad kan du følge med i gennem medieovervågning?

Lad mig besvare det med et spørgsmål: Hvad er vigtigt for dig og din virksomhed?

Din medieovervågning kan og bør sættes op, så den opfylder dine og din organisations behov. Du bestemmer, hvilke emner og relevanskriterier teknologien skal søge efter og overvåge.

Det kunne f.eks. være:

  • Virksomhedens navn. Det vigtigste man kan få ud af medieovervågning, er ofte at vide, hvornår virksomheden bliver nævnt og i hvilken sammenhæng.
  • Produkter og brands. Virksomheder der ejer flere brands, vil ofte gerne holde øje med omtalen af deres produkter og brands, i tilæg til virksomhedsnavnet.
  • Interne talspersoner. Måske har din organisation flere personer, som udtaler sig til pressen på baggrund af deres forskellige ansvarsområder (f.eks. CEO) eller ekspertiseområder (f.eks. en forsker eller ekspert). Du vil måske gerne vide, hvornår disse talspersoner udtaler sig om noget og om hvad.
  • Konkurrenter og deres produkter. Det kan være lige så vigtigt at vide, hvad dine konkurrenter gør og siger, som at kende din egen omtale. Mange organisationer inkluderer derfor medieovervågning af konkurrenter og andre aktører i branchen i deres løsninger.
  • Emner og begreber i branchen. Alle brancher har deres vilkår og dagsordener. Medieovervågning af relevante termer og emner er et vigtigt redskab til at holde sig ajour med branchenyheder og deltage i eller påvirke debatter.
  • Leverandører. Det stadigt stigende fokus på bæredygtighed og ESG betyder, at virksomheder bliver målt og vejet på deres valg af leverandører. Derfor ønsker mange organisationer at overvåge deres leverandørers omtale i tilæg til deres egen.
  • Influencere. Kundernes holdninger påvirkes ofte af enkeltpersoners udtalelser i redaktionelle og sociale medier. For nogle organisationer er det derfor vigtigt at overvåge relevante influenceres tilstedeværelse og budskaber i medierne.

Dækker medieovervågning alle mediekanaler?

Svaret på dette varierer fra leverandør til leverandør. Vores medieovervågning kan hjælpe dig med at overvåge på tværs af trykte og online medier, radio, tv, podcasts og sociale medier. Du kan vælge at overvåge alle disse eller kun dem, der er vigtigst for dig – og om du kun vil overvåge lokalt, nationalt eller internationalt.

Hvad med betalingsmure?

Med medieovervågning fra Infomedia får du adgang til artikler selv bag betalingsmure. Vi har indgået aftaler med en række mediehuse og onlinemedier, så du kan læse artiklerne – helt lovligt.

I mange tilfælde kan du få adgang til artiklerne i fuld tekst via vores digitale portal. Nogle medier ønsker dog ikke, at vi viser den fulde tekst, og i de tilfælde viser vi kun et uddrag.

Vi arbejder hele tiden på at forny og forbedre disse aftaler, så vi kan forblive konkurrencedygtige og levere den bedste medieovervågning på markedet til vores kunder.

Hvad koster medieovervågning?

Prisen på medieovervågning varierer fra udbyder til udbyder og påvirkes af omfanget af opsætningen. Hos Infomedia skræddersyr vi opsætningen til hver enkelt kunde, så du får præcis det overblik og den indsigt, du har brug for.

Når vi sætter en ny løsning op (eller justerer den), overvejer vi blandt andet, hvilke oplysninger der er relevante og vigtige for dig, og hvornår du har brug for at modtage dem.

Er det kun virksomheden eller brandet, du skal overvåge, eller er der også emner og temaer, som er vigtige at holde øje med? Har du brug for at blive advaret i det øjeblik, en historie bryder ud, eller er en daglig opsamlingsmail nok)?

Hos os starter prisen for medieovervågning i sin enkleste form typisk ved 2.000 kr om måneden, så det behøver ikke at koste alverden for din virksomhed at komme i gang.

Opsætningen kan selvfølgelig justeres og udvides senere, hvis der er behov for det. Vi kan også supplere medieovervågningen med dine egne analyser, f.eks. hvis du vil have en mere dybdegående analyse af dit mediebillede i løbet af det seneste år, se nærmere på dine SoMe-kampagner eller vide mere om dine konkurrenter.

Er der andet, man skal overveje?

Heldigvis behøver du ikke at være ekspert i algoritmer eller dataanalyse for at opsætte en god medieovervågningsløsning. Alt det kan du overlade til leverandøren.

Men der er et par andre ting, du skal huske på, når du undersøger markedet for løsninger:

Fuld automatisering vs. menneskelig involvering

Selvom medieovervågning handler om det samme for alle udbydere, er der forskelle i metoden bag. Når man beslutter sig for en leverandør, kan det være nyttigt at vide noget om, i hvor høj grad løsningen er automatiseret/AI-baseret i forhold til menneskelig involvering. Faktisk er tilgangen til dette en af de faktorer, der adskiller udbydere af medieovervågning fra hinanden.

Royalty compliance

Uanset hvor omfattende eller begrænset dit behov for medieovervågning er, bør du sikre dig, at den løsning du vælger, overholder reglerne for betaling af royalties til medierne. Som bruger af løsningen er du ansvarlig for at holde dig inden for medielandskabets juridiske rammer.

Priser, software og kundeservice

Prisen er selvfølgelig en vigtig faktor, når du vælger en medieovervågningsudbyder, men det bør ikke være den eneste. Bed gerne om en demo eller prøveperiode fra forskellige udbydere, så du kan sammenligne – og test kundeservicen, når du får mulighed for det. En fuldautomatisk og billig løsning er måske lige det, du har brug for, men hvis du også ønsker support og rådgivning, bør du være opmærksom på det, når du vælger leverandør.

Vil du høre mere om medieovervågning?

Har du lyst til at høre mere om medieovervågning, eller bare én at spille bold op ad? Så er du mere end velkommen til at kontakte os.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

Må vi sende frisk inspiration til din indbakke?

Med din tilmelding takker du ja til at modtage nyhedsbreve og invitationer til webinarer i din indbakke fra Infomedia A/S. Vi passer godt på dine personlige oplysninger og du kan til enhver tid afmelde dig igen. Du kan læse mere i vores privatlivspolitik.

Book en demo af vores medieovervågning

Vidste du at ...

Du kan downloade alle vores blog posts som PDF-filer og læse dem i ro og mag, når du har tid.

DOWNLOAD GUIDE

Guide til AI-drevet medieovervågning

DOWNLOAD medieanalyse

Medieomtalen af Folkemødet 2024

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

Medieovervågning
- vejen til indsigt

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

DOWNLOAD guide

Download vores guide til Social Media Management

DOWNLOAD medieanalyse

Medieomtalen af Folkemødet 2024

DOWNLOAD E-BOg

Fra medieomtale til markedsindsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan