fbpx

Novo Nordisk-chef: ”Kommunikation er over halvdelen af mit job”

Lars Fruergaard Jørgensen har gennem sine snart tredive år i Novo Nordisk udviklet sig til én af landets bedste, aktivt kommunikerende topledere. Men kommunikation har ikke altid faldet ham naturligt, og han henter hellere sin energi i alenetid og fordybelse.

Hvad er så hemmeligheden?

Tillidsfulde forældre og knivskarp kommunikationstræning, siger CEO Superbrand 2019.

Jeg mødte Lars Fruergaard til en snak om den nye Superbrand-titel og kommunikation i jobbet som topchef. Og det var svært ikke at blive en smule star-struck.

På trods af chefposten i en af Danmarks største virksomheder, er det ikke de store armbevægelser, der kendetegner Novo Nordisk-chefen. Snarere et roligt, ydmygt og reflekterende gemyt. Det er da også opvæksten på svinefarmen i den lille by Skals, nord for Viborg, som ifølge Fruergaard har været mest afgørende for hans person.

”Jeg har været heldig på den måde, at mine forældre forventede enormt meget af mig i det daglige. Ikke i form af høje karakterer, men i form af bidrag i den daglige drift. De har udvist tillid og tro på, at jeg kunne meget mere, end jeg selv troede, jeg kunne. Det har jeg haft gavn af hver eneste dag.”

På den måde føler Lars Fruergaard, at hans opdragelse har rustet ham bedre til livet som topleder, end hans uddannelse har gjort.

”Da jeg var teenager, når min mor og far skulle på weekend, gav min far mig nøglerne til gården og sagde: ”Der er en so derovre, der skal have grise. Det finder du ud af.” Hvis man mange gange bliver kastet ud i ting, man ikke har prøvet før, men der udvises tillid til én, så tror man på, at man kan. Og det er næsten hver uge jeg står i en situation, jeg ikke har prøvet før.”

Enhver CEO kan lære at kommunikere

Men ifølge Fruergaard selv, er det ikke opvæksten på Skals, han har fået sine kommunikative evner fra. De evner, som han i Infomedias analyse modtager højeste pointscore for, på tværs af hele syv års analyser.

”Min bedstemor stod tidligt op om morgenen for at trække gardinerne fra, så naboerne ikke skulle tro, at hun sov længe. På den måde er jeg opvokset i et miljø, hvor man helst ikke skulle stikke hovedet for meget frem. Dermed er det at kommunikere i højere grad en del af mit job end af min personlighed.”

”Jeg har det godt med at kommunikere, men det er ikke det, der giver mig allermest energi.”

Når Fruergaard alligevel er blevet en dygtig formidler, skyldes det, ifølge ham selv, passionen for det, han laver.

”Det er enormt stort for mig at arbejde i Novo Nordisk. Passionen for det virksomheden står for har også været kilden til at udvikle mig, og kommunikation er faktisk noget, man kan træne. Jeg har både gennem medietræning og vores kommunikationsafdeling lært mig rigtigt meget. Men jeg har også været interesseret i at lære, og det er vigtigt.”

Selv beskriver Lars Fruergaard sig som en overvejende introvert person, hvilket betyder, at han til den udadvendte rolle som CEO ofte må ’lade op’ andetsteds.

”Jeg har det godt med at kommunikere, men det er ikke det, der giver mig allermest energi. Derfor må jeg koncentrere mig om de steder, hvor jeg samler energi. 

En meget ekstrovert person får måske energien i selve kommunikationssituationen, men jeg samler faktisk energi ved at være alene, ved at få styr på ting eller fordybe mig. Hvis jeg tilrettelægger min uge på en måde, så jeg aldrig er alene, er jeg smadret mandagen efter.”

”Communication is the sister of leadership”

Hvor mange ledere har en tendens til at nedvurdere de kommunikative aspekter af deres arbejde til fordel for mere ”traditionelle” ledelsesdiscipliner som fx strategi, er Fruergaard til gengæld ikke i tvivl.

”Jeg havde en meget dygtig mentor, der fortalte mig, at ”communication is the sister of leadership”. Og det forstår jeg efter at have fået jobbet. En meget, meget stor del af mit job er kommunikation. Over halvdelen, vil jeg tro. Og det gælder både internt og eksternt.”

På den måde forløber Fruergaards uge med mange typer af kommunikation, om det så gælder hans ”Lars Live”-møder med medarbejderne over hele verden, møder med diplomater fra Novo Nordisks internationale markeder, eller interviews med pressen.

Men særligt én type budskaber ligger tæt på hans hjerte:

”I Novo Nordisk er vi nået til en fase, hvor vi har drevet optimeringen af virksomheden til perfektion. Det betyder, at vi nu vil fokusere på, at det samfund, vi betjener, også bliver succesfuldt. Det bekymrer mig, at flere og flere bliver overvægtige og får diabetes. Vi laver lægemidler til sygdomme, som i en vis udstrækning kan forebygges. Hvis vi går ind og forebygger diabetes og i virkeligheden forhindrer salg, så er det et stærkt budskab at sende.”

Man skal turde at sætte barren højt

Det er da også kommunikationen om Novo Nordisks sygdomsforebyggende arbejde, der – sammen med virksomhedens CO2-neutrale målsætning – indtjener Lars Fruergaard en 3. plads på listen af topledere med bæredygtig medieomtale i 2019.

”Bæredygtighed er et emne, der er tæt på mig som person og den virksomhed, jeg står i spidsen for. Men jeg har det ikke godt med at pynte mig med lånte fjer. Jeg har det godt med at tale om klima, fordi vi ikke sælger klimarelaterede produkter. Så når vi går ud og bringer vores CO2-udledning ned og kører al global produktion med grøn energi, bliver jeg stolt. Men at blive 100% CO2-neutrale kræver løsninger, fx i transportsektoren, der endnu ikke er opfundet.”

Ikke at kende løsningen lader dog ikke til at frustrere Novo Nordisk-chefen. Faktisk ser han det som et af de stærkeste budskaber, virksomheden er gået ud med.

“Det er et meget simpelt budskab. Samtidig har jeg ikke oplevet et budskab, der har skabt større genklang i virksomheden. Og mine børn derhjemme synes, jeg er så cool.”

“At turde at sætte en ambition, der er højere end det, man ved, man kan nå – det er jo ledelse. Ligesom Mads Nipper siger i sit interview [red: fra CEO Superbrand 2019], så er det vigtigt at sætte barren til inspiration for alle andre. Og som leder skal man passe på med at sætte for lave ambitioner, for energien kommer med de store.”

Når han ikke er ude og sætte strøm til Novo Nordisks ambitioner, tager Fruergaard også del i den knap så rosenrøde del af virksomhedens kommunikation. Og særligt én sag kom til at præge medieåret 2019: Historien om de stigende insulinpriser i USA og den massive, amerikanske kritik af Novo Nordisk, der fulgte i kølvandet.

Kommunikationsafdelingen sætter agendaen

Når han ikke er ude og sætte strøm til Novo Nordisks ambitioner, tager Fruergaard også del i den knap så rosenrøde del af virksomhedens kommunikation. 

Og særligt én sag kom til at præge medieåret 2019: Historien om de stigende insulinpriser i USA og den massive, amerikanske kritik af Novo Nordisk, der fulgte i kølvandet.

“Hvad er det, omverdenen ser? Det er dét, jeg skal tale til, når jeg går ud og kommunikerer, ikke min egen frustration.”

Her valgte Novo Nordisk med Fruergaard i spidsen at tage en proaktiv tilgang og gik i pressen med et mere nuanceret blik på problematikken. 

Ifølge Fruergaards var det et ”dyrt og ineffektivt sundhedssystem med mange mellemmænd”, som var skyld i den amerikanske prisstigning – og ikke Novo Nordisks egne priser. Dét lod til at mane mediernes kritik i jorden, i hvert fald i Danmark.

”Det er jo det, som Lars får roser for”, fortæller Katrine Sperling, kommunikationschef i Novo Nordisk, og uddyber:

”At han forholder sig til de kritiske røster. I første omgang betød det faktisk, at vi måtte tage nogle sværdslag med vores amerikanske organisation. Det proaktivt at gå i dialog med kritikerne ligger nok mere naturligt for os i Danmark. Amerikanerne var mere tilbageholdende og havde svært ved at se hvad godt der kunne komme ud af det, men det er noget Novo Nordisk altid har været god til, så vi gav ikke op og det endte også med at være en positiv oplevelse for begge sider af Atlanten”

For Fruergaard er sagen også et rigtig godt eksempel på, hvordan Katrine Sperling – og hele kommunikationsafdelingen i Novo Nordisk – er med til at ’spille ham bedre’ som CEO.

”Sagen var i starten helt grotesk for mig, fordi der blev skabt en perception af, at vi får mere og mere for vores produkter, når realiteten er det modsatte. Det er svært ikke at tage det personligt. Og hvis man gør det, er der ret stor sandsynlighed for, at man kommunikerer uhensigtsmæssigt. 

Her spiller kommunikationsafdelingen en meget vigtig rolle, fordi de giver mig ’outside-in´-perspektivet. Hvad er det, omverdenen ser? Det er dét, jeg skal tale til, når jeg går ud og kommunikerer, ikke min egen frustration.”

For Fruergaard handler samarbejdet også om at få tilstrækkelig gennemslagskraft for Novo Nordisks budskaber. Om at sætte en retning og følge den sammen.

”Kommunikationsafdelingen sørger for, at vi er proaktive og faktisk sætter agendaen. Det sker, at de kommer til mig og siger: ”Du taler om dét og dét, men det resonerer ikke nogen steder. Vi kommer ikke igennem. Vi skal gøre noget anderledes.” Så gør vi det anderledes – ikke for at lave spin, men for at få substansen igennem på den rigtige måde. Og det er vigtigt.”

Vil du høre mere?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

E-paper med 5 tips til den bedste medieovervågning

5 tips til den bedste medieovervågning

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan