• Kontakt os
  • Log ind
  • Kontakt

Sådan får du dine kollegaer med på dit employee advocacy-program

Post Author
Af: Infomedia

Af: Infomedia

Hvis du står overfor at skulle i gang med et employee advocacy-program for din virksomhed, eller hvis du allerede er i gang, så kender du måske udfordringen med at få hele organisationen engageret. I denne blogpost får du en række argumenter, som du kan bruge til at overbevise dine kollegaer om at deltage aktivt i jeres employee advocacy-program.

Du ved selv, hvor meget værdi et godt employee advocacy-program kan give din virksomhed, men dine kollegaer i andre afdelinger er måske knap så bevidste om formålet med konceptet. Og argumentet om, at hvad der er godt for virksomheden, er godt for dig, er ikke altid en sikker vinder.

Læs videre og bliv klogere på, hvilke fordele ved employee advocacy du kan præsentere dine kollegaer for og få dem med ombord.

1. De får nye færdigheder og større selvtillid på sociale medier

Det er langt fra alle, der er komfortable med at poste på sociale medier fra naturens side. Det kan virke uoverskueligt, nervepirrende eller tidskrævende.

En af fordelene ved et employee advocacy-program er, at det tilbyder dine kollegaer en nem måde at træne deres ”SoMe-muskel” på. De behøver ikke betvivle, hvad de deler eller skriver, men kan blot poste derudad, da du allerede har lavet grundarbejdet for dem. Hvis I ovenikøbet benytter et specialiseret employee advocacy-værktøj som Hootsuites Amplify modul, så kræver det blot nogle få klik fra dine kollegaer at deltage aktivt.

Forhåbentligt vil de med tiden nå et punkt, hvor en aktiv tilstedeværelse på sociale medier er en vanesag, eller sågar noget de glædeligt gør.

Du kan derudover også fremhæve for dine kollegaer, at færdigheder på sociale medier er meget eftertragtede på arbejdsmarkedet, og at dine kollegaer dermed kan udbygge deres profil.

2. De kan holde sig opdateret på trends i jeres industri

Du har sandsynligvis nogle kollegaer, som bruger deres fritid på at gennemsøge internettet for afgørende, store nyheder eller opdateringer om lige præcis jeres industri. For de kollegaer vil dette argument nok ikke vække resonans.

Men for alle dine andre kollegaer, som sagtens kunne bruge en nem måde at holde sig opdateret på trends og bevægelser i industrien, så har du endnu et argument for, hvorfor de bør deltage i dit employee advocacy-program.

Jeres PR-, marketing- eller kommunikationsafdeling er formentlig hurtige til at få nys om breaking news. Hvis du videreformidler nyhederne via jeres employee advocacy-program, så positionerer du ikke blot virksomheden som ekspert på sociale medier, men giver også dine kollegaer en nem måde at holde sig opdateret på.

En undersøgelse lavet af Hinge Research Institute viser, at mere end 76% af folk, der deler deres virksomheds indhold, siger, at de gør det for at holde sig opdateret på trends i industrien. Der er dermed god sandsynlighed for, at du kan overbevise nogle af dine kollegaer om at deltage ved at pege på det nemme nyhedsflow, de får.

3. De styrker deres ekspertposition

Når I som virksomhed deler noget inspirerende eller bemærkelsesværdigt indhold på sociale medier, så er det med til at opbygge jeres troværdighed. Den samme effekt kan dine kollegaer opnå ved at dele jeres virksomheds indhold.

Og ikke nok med at de kan opbygge deres troværdighed og styrke deres ekspertposition, så kan de gøre det uden at skulle blokere timevis i kalenderen til at researche, skrive og planlægge deres indhold. Hvis de dog kan tilsidesætte nogle minutter per opslag til at sætte deres eget præg på det delte indhold, så bliver effekten endnu større.

At kunne positionere sig selv som ekspert og opbygge troværdighed er især et vindende argument for salgsafdelingen. Et stærkt personligt brand på sociale medier kan gøre en stor forskel i arbejdet med at indhente leads og lukke aftaler.

employee advocacy benefits hinge

4. De kan udvide deres netværk

I Hinges undersøgelse svarede 87%, at et udvidet professionelt netværk var en af kernefordelene ved at deltage aktivt i deres virksomheds employee advocacy-program.

Når dine kollegaer kontinuerligt deler indhold på deres sociale medier indenfor deres fagområde, så øger de muligheden for kvalificerede og meningsfulde samtaler med nye mennesker og kontakter. Et udvidet og styrket netværk kan både gavne dem i deres arbejde lige nu og her, men kan også rumme mange muligheder for deres karriere i fremtiden.

Jeres employee advocacy-program er i virkeligheden bare en genvej til det stærke, professionelle netværk, som mange af dine kollegaer måske allerede drømmer om.

Mock up EA
WHITEPAPER

Kom godt fra start med employee advocacy.

5. De kan tiltrække stærke leads

I takt med at dine kollegaer udvider deres professionelle netværk, så øger de også muligheden for at tiltrække stærke leads til virksomheden.

Det er selvfølgelig særligt relevant for jeres salgsafdeling, men er ikke begrænset til salg. Gør dine kollegaer opmærksomme på, at uanset afdeling så har de mulighed for at generere ny omsætning.  

Hvis I ovenikøbet har et reward eller bonus system for referrals, så vil argumentet her veje endnu tungere, da der potentielt er ekstra indkomst at hente for dine kollegaer.

6. De bidrager til virksomhedens sejre

Det kan være meget motiverende at vide, at man har mere indflydelse, end man måske tror. Og i de sociale mediers æra har alle medarbejdere potentielt mere indflydelse end deres jobbeskrivelse måske foreskriver.

Ifølge Gartner har branded content 561% mere rækkevidde, når det deles af medarbejdere, end når det deles gennem virksomhedens egne kanaler. Gør derfor dine kollegaer opmærksomme på, hvor stor en forskel de egentlig kan gøre.

Husk også at inkludere ros og fremhævelse af succeser i dit employee advocacy-program, så dine kollegaer ikke bare skal lade sig motivere af blot at vide, at de gør en forskel, men også kan lade sig motivere af helt konkret ros og evidens for deres indsats.

hootsuite amplify contact

Vil du høre mere om dine muligheder med Hootsuite’s værktøjer til Employee Advocacy?

7. De kan hjælpe med at tiltrække de bedste nye kollegaer til virksomheden

Rigtig mange jobansøgere bruger i dag sociale medier, når de undersøger potentielle arbejdsgivere. Indhold og opslag fra virksomhedens medarbejdere giver potentielle nye ansatte en meget bedre idé om, hvorvidt deres værdier og profiler passer ind i virksomhedens kultur.

De fleste vil formentlig være enige i, at det er meget motiverende at arbejde sammen med dygtige mennesker, som er eksperter indenfor deres fagområde. Der er derfor god grund til at tro, at dine kollegaer er interesseret i at gøre deres for at få de bedst mulige nye kollegaer.

Du kan derfor i din præsentation af jeres employee advocacy-program lægge vægt på, hvordan de kan være med til at tiltrække de bedste folk fra branchen.

8. Der er intet at være bange for

Hvis du vil have bred deltagelse i dit employee advocacy-program fra hele organisationen, så kan det i sidste ende være afgørende at forsikre dine kollegaer om, at de ikke er alene, og at de ikke kan gøre noget galt.

Læg vægt på, at alt det indhold, som indgår i jeres employee advocacy-program er skabt og godkendt af de rigtige personer, så dine kollegaer der deler det, vil aldrig bære nogen risiko. Dine kollegaer skal gerne føle friheden og letheden ved at dele jeres indhold aktivt på sociale medier og samtidig mærke alle de andre fordele, som vi nu har været inde på.

Læs også

employee advocacy working with laptop scaled
Kommunikation & PRMarketing og digital

Guide til dit employee advocacy program

talkwalker
Kommunikation & PRMarketing og digital

5 employee advocacy metrics du kan måle på

faa virksomhedens eksperter igang paa sociale medier
Marketing og digital

Få virksomhedens eksperter i gang på LinkedIn – her er 3 tips

Vil du høre mere om employee advocacy og Hootsuite Amplify?

Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Download vores guide om social listening

Download vores whitepaper om employee advocacy

Book en demo af Amplify