skip to Main Content
Sådan Kommer Din Virksomhed I Gang Med Employee Advocacy

Sådan kommer din virksomhed i gang med employee advocacy

De fleste af os har delt en arbejdsrelateret succes på Facebook eller et nyt job på LinkedIn. Og når vi gør det, er der tale om employee advocacy. Men hvordan kan virksomheder arbejde med employee advocacy? Her er en 6-trins guide til at komme i gang.

Employee advocacy handler om at gøre medarbejderne til digitale ambassadører for virksomheden. Når medarbejderne deler indhold på egne kanaler, der har med virksomheden at gøre, er medarbejderen med til at brande virksomheden. Uanset om virksomheden arbejder strategisk med employee advocacy eller ej.

Medarbejderen er virksomhedens stærkeste aktiv, og ifølge Hootsuite er der otte gange så meget engagement på indhold delt af medarbejderne som af virksomheden. Derfor er det værd at overveje, hvor meget længere du kan nå ud, hvis du også bruger medarbejdernes sociale netværk.

Hvis en person i gennemsnit har 200 venner på Facebook, 60 følgere på Twitter og 240 connections på LinkedIn, kan Infomedia med 150 medarbejdere nå omtrent 25 gange flere, end vi kan ramme via officielle kanaler.

Der er ingen tvivl. Tallene siger, at det kan betale sig at engagere medarbejderne, men hvordan kommer man i gang med employee advocacy?

Både små og store virksomheder kan arbejde med employee advocacy. Først og fremmest skal man have en arbejdsplads, hvor medarbejderne er glade for mere end lønnen. Lige dét kan vi ikke hjælpe med, men her er vores bud på, hvordan du kan inspirere medarbejderne til at blive virksomhedens digitale ambassadører.

1) Lav guidelines til brug af sociale medier

Når du opfordrer medarbejderne til at være aktive på sociale medier og dele indhold, der er relevant for virksomheden, kan det være en god idé at lave guidelines. Guidelines, der sort på hvidt, kommer med nogle generelle anbefalinger for, hvordan man agerer på sociale medier.

Det behøver ikke være en langt eller kringlet, men kan gøres med et par dos and dont’s. Dine guidelindes kan fx indeholde lidt om, hvad der er god stil at dele. Eller hvad man skal gøre, hvis man er i tvivl.

2) Uddan medarbejderne i hvad og hvordan

Nogle medarbejdere vil have brug for uddannelse i, hvordan man laver en god opdatering på LinkedIn, Twitter eller sågar Facebook. Derfor kan du med fordel bruge tid på at uddanne de medarbejdere, der har brug for det. Det er nemlig vigtigt, at de føler sig tilpas med at trykke på del-knappen.

Lav et internt uddannelsesforløb, der både tilgodeser de medarbejdere, der ikke er så øvede i det med sociale medier, og dem, som måske er langt foran dig. Forskellige medarbejdere har brug for forskellig hjælp, men gør det tilgængeligt, så de ved, hvem de kan spørge til råds.

3) Sæt KPI’er for employee advocacy

Der er mange gode grunde til at arbejde med employee advocacy. Mens øget reach er nok for én virksomhed, kan det være engagement eller et mere positivt sentiment for en anden. Så længe KPI’erne understøtter forretningen, bliver det nemmere at måle effekten af jeres indsats med employee advocacy – og du har nemmere ved at få ledelsens støtte.

Du skal på forhånd sætte målbare KPI’er, så du løbende kan dokumentere, at det er din og dine kollegaers tid værd.

4) Find det rigtige tool

Der findes mange tools på markedet, som kan hjælpe med at eksekvere på employee advocacy. Du skal finde et, der kan hjælpe dig. For mange kan det være godt at starte med at sende mails ud internt med indhold. Der startede vi selv, men det blev hurtigt uoverskueligt.

Hos Infomedia samarbejder vi med Hootsuite Amplify, som vi også selv bruger til at dele relevant indhold internt i organisationen. Vi startede med mails, men savnede mere struktur, overblik og ikke mindst lidt tal på, hvordan medarbejderne tog imod det indhold, der blev sendt ud. Og det kan en platform give dig, når du arbejder med employee advocacy.

5) Identificer virksomhedens gode eksempler

Der er stor forskel på digital parathed blandt medarbejderne i en virksomhed. Én kan i forvejen være en influencer – en anden har stadig ægget som profilbillede på den Twitter-profil, der blev oprettet for fire år siden. Men brug tid på at identificere de gode eksempler – de kan findes både i ledelsen eller ”på gulvet”.

De gode eksempler kan være med til at opfordre andre i samme afdeling til også at dele de gode historier. Særligt ledelsen kan være et godt eksempel for resten af virksomheden. Start med få oplagte og udvid lige så stille til også at gælde andre dele af organisationen.

6) Track på de rigtige parametre

Ud over at du selvfølgelig skal måle på, om I når jeres KPI’er for employee advocacy, kan du også holde øje med, hvor mange medarbejdere der deler – og hvad de deler. Den indsigt kan du bruge til at finpudse din employee advocacy-tilgang yderligere, så indholdet bliver endnu mere målrettet de specifikke medarbejdere.

Back To Top