Med en medieovervågning er du altid opdateret på, hvad medierne skriver om din virksomhed, organisation eller brand, talspersoner, trends, agendaer, osv, men det er ikke altid nok kun at overvåge danske medier. Vi oplever en stigende efterspørgsel på international medieovervågning fra flere og flere danske virksomheder og organisationer. De er interesserede i også at vide, hvad der foregår i udlandet, som kan være forretningskritisk for dem.
En relevant international medieovervågning kan være kompleks, men med få forholdsregler kan du få en overvågning, der giver værdi – ikke kun for dig i kommunikations- eller presseafdelingen, men for hele organisationen.
Vi har nedfældet de tre skridt, du skal tage for, at din internationale medieovervågning giver dig værdi:
- Hvad skal din internationale medieovervågning indeholde?
- Hvem er din medieovervågning relevant for?
- Hvad kan du bruge din internationale medieovervågning til?

Download vores e-bog om medieovervågning og læs, hvordan indsigt i mediedata kan skabe værdi for hele din organisation.
Hvad skal din internationale medieovervågning indeholde?
Antallet af nyhedskanaler er stigende, og nyt indhold tikker konstant ind på de mange online nyhedsmedier. Men kvaliteten og relevansen kan variere, og det er ikke nødvendigvis lykken at se alt, der bliver skrevet om din virksomhed. Derfor er der også vigtigt først at finde ud af, hvad du har brug for at overvåge.
- Hvad er relevant?
- Er du interesseret i at se alt, hvad der bliver skrevet om din virksomhed? Eller skal det kun være i forbindelse med et produkt, et bestemt forretningsområde, eller ord, der understøtter jeres overordnede forretningsstrategi?
- Hvilke lande er relevante?
- Hvor er jeres markeder? Er det primært Skandinavien, eller vil du også holde øje med, hvad der bliver skrevet om konkurrenter eller branchen i Frankrig, Tyskland, Kina eller USA? Eller står I over for en lancering på et helt nyt kontinent –fx i Afrika?
- Hvilke kilder er relevante?
- Er det alle medier i de pågældende lande, der er relevante for jer, eller er det primært fagmedier, online medier, sociale medier eller en helt fjerde kategori?
- Hvilke sprogkompetencer findes i virksomheden?
- Skal noget indhold resumeres til engelsk, sådan at flere medarbejdere kan få glæde af indhold fra alle lande?
Det kan være tidskrævende at lave en grundig behovsafdækning, inden man sætter sin internationale medieovervågning op, men det er et vigtigt skridt for at sikre det bedste udgangspunkt. Og det er selvfølgelig også noget, vi anbefaler og hjælper vores kunder med.
Må vi friste med frisk inspiration?
Pift indbakken op med tips og tricks, gode råd og ny viden om PR, kommunikation og marketing. Tilmeld dig vores nyhedsbrev i dag.
Hvem er din medieovervågning relevant for?
Din medieovervågning holder dig løbende opdateret. En god international medieovervågning kan være værdifuld på tværs af organisationen. Især hvis du også segmenterer din medieovervågning til forskellige teams eller afdelinger internt.
Du kan opsætte en bred medieovervågning, men få det leveret på forskellige måder til forskellige modtagere. Eksempelvis kan produktcheferne modtage en daglig overvågning om det, der omhandler deres produkter hver især, mens den tyske landechef får alle tyske omtaler. Sælgerne kan få omtaler om deres kunder, og kommunikationsafdelingen modtager alle omtaler, der omhandler virksomhedens omdømme eller CSR-strategi. Endelig kan ledelsen modtage en ’Executive’ mail med det forretningsstrategiske indhold – eventuelt i resuméform.
Segmenteringen er med til at sikre en bredere værdi, der når længere ud end kommunikations- og presseafdelingen. Pludselig bliver medieomtalen også relevant for afdelinger på tværs af virksomheden, og den indsigt kan måske efterfølgende bruges til at målrette kampagner, udvikle produkter eller øge presseindsatsen i et bestemt land eller på et bestemt område.

Hvad vil du bruge medieovervågning til?
I stedet for kun at holde dig opdateret på, hvad der bliver sagt om virksomheden internationalt, kan du bruge den viden mere intelligent. Fx ved at måle effekten af dit kommunikations- eller pressearbejde, om omtalen understøtter forretningsstrategien, eller om det primært er positive eller negative omtaler af et bestemt forretningsområde eller produkt.
En medieanalyse er næste skridt oven på din medieovervågning, og det afhænger i høj grad af, hvad du ønsker at bruge din medieovervågning til. Hvis du primært ønsker at holde dig opdateret på, hvad der bliver sagt og skrevet om dig og bruge det til inspiration i dit arbejde, er en medieovervågning rigeligt. Men hvis du ønsker at måle effekt og effektivisere jeres kommunikation, skal du også sørge for at analysere på din medieomtale.
En god international medieovervågning skal altså være skræddersyet til dine specifikke behov. Derfor arbejder vi i Infomedia med flere partnere i de forskellige lande, så vi kan skaffe den type indhold, der er mest relevant for vores kunders behov og budget.
Hvis du gør forarbejdet ordentligt, kan din daglige overvågningsmail nemt blive dagens mest relevante og interessante læsning på tværs af afdelinger.
Læs også
Kontakt os
Har du lyst til at høre mere, eller bare en at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.