fbpx

Det mener befolkningen: Topchefer skal tage ansvar for samfundet

2019 bød på det første klimavalg nogensinde, og det blev samtidig året, hvor regeringen indgik 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet og fik en klimalov i hus.

Bæredygtighed kom for alvor på dagsordenen i 2019, og et pres fra både politikere, aktionærer og forbrugere gjorde det afgørende for CEOs og deres virksomheder at tage ejerskab for at imødekomme de udfordringer, som vores planet står over for.

Men hvad mener danskerne egentlig om topchefernes ansvar over for samfundet?

Og hvor kan topcheferne reelt gøre en forskel?

I forbindelse med analysen af CEO Superbrands har vi spurgt 1.505 danskere om deres forventninger til danske topchefer. Her får du alle svarene.

Konklusionen er klar: Danskerne er klar til at se CEOs tage mere ansvar.

Topchefer bør tage føringen

Topcheferne selv er i bæredygtig oprustning i disse år, og de peger også på forbrugerne som (med)ansvarlige for at skabe efterspørgsel efter bæredygtige alternativer (læs interviewet med Jais Valeur, CEO i Danish Crown, og interviewet med Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV Panalpina).

Men pilen peger tilbage på topcheferne.

For 67% af respondenterne i vores undersøgelse mener, at topledere bør tage føringen med at skabe forandringer i samfundet.

Og 49% mener, at en topleder bør udtale sig om samfundsrelaterede emner.

Topledere bør tage føringen med forandringer i samfundet fremfor at vente på at offentlige instanser gør det (svar i %)

En topleder bør udtale sig om samfundsrelaterede emner (svar i %)

Det samme gælder, når krisen rammer. For her mener 65% af befolkningen, at en topleder ikke bør forholde sig tavs i krisesituationer. Og samtidig vil befolkningen have autentiske topledere i medierne.

En topleder bør forholde sig tavs i krisesituationer (svar i %)?

En topleder skal udtale sig spontant fremfor en gennemøvet tale (svar i %)

Der er altså en klar forventning til, at topcheferne er synlige aktører i samfundsrelevante debatter. Men inden for hvilke emner forventer befolkningen at se topcheferne?

Det skal CEOs blande sig i

Klimaaktivister har for alvor sat klima på dagsordenen de seneste år, og det ligger også i top som det vigtigste politiske emne lige nu, ifølge respondenterne i vores undersøgelse.

De 3 vigtigste politiske emner lige nu er:

  1. Miljø og klima
  2. Sundhed og hospitaler
  3. Miljø og natur


Men indenfor hvilke samfundsrelaterede mener danskerne, at topchefer reelt har indflydelse?

Her er top-3:

  1. Børn og unge
  2. Miljø og klima
  3. Miljø og natur


Miljø og klima er altså både det vigtigste politiske emne og blandt de emner, hvor befolkningen mener, at CEOs kan gøre en forskel.

Analysen af CEO Superbrands viste også, at klima er det mest omtalte emne inden for bæredygtighed i medierne generelt. Klima er også blandt de mest omtalte emner i forbindelse med de 40 CEOs, som analysen kigger nærmere på.

Verdensmål hvor topchefer kan gøre en forskel

FN’s verdensmål roses af mange for at have skabt et fælles sprog for, hvordan vi skal tackle planetens udfordringer. Det er samtidig blevet nemmere for virksomheder at sætte deres arbejde med bæredygtighed på formel.

Men mens virksomheder, politikere og konsulenter går i selvsving over verdensmål, har vi taget temperaturen på befolkningens kendskab til de verdensmål, der i erhvervssammenhænge er genstand for mange konference, kronikker og strategiplaner.

Hele 61% af respondenterne i befolkningsundersøgelsen har hørt om FN’s verdensmål, men erkender, at de ikke kender dem så godt, mens 12% svarer, at de kender dem rigtig godt.

Kender du FN's Verdensmål?

Verdensmål er ikke kun forbeholdt forretnings-Danmark, men er nået hele vejen ud til en stor del af befolkningen.

Når vi beder danskerne pege på de verdensmål, de mener, er vigtigst, lægger ’Klimaindsats’, ’Stop sult’ og ’Rent vand og sanitet’ sig i top.

Hvilke verdensmål synes du er vigtigst?

De vigtigste verdensmål ifølge befolkningen i 2019

Hvis respondenterne i stedet skal pege på de verdensmål, hvor de mener, at danske topledere kan have stor indflydelse eller skabe positive ændringer, ser listen lidt anderledes ud.

Her ligger ’Anstændige jobs og økonomisk vækst i toppen’ skarpt efterfulgt af ’Bæredygtig energi’ og ’Ansvarligt forbrug og produktion’.

Indenfor hvilke emner kan topledere have stor indflydelse eller skabe positive ændringer?
Inden for hvilke verdensmål har topchefer størst indflydelse

CEOs bør kommunikere om bæredygtighed

Ændringer i produktlinjen er én ting, men vi kan ikke ændre adfærd uden oplysning. Den danske befolkning mener, at CEOs har et ansvar for at tage føringen med forandringer i samfundet – og kommunikere om det.

Som Mads Nipper siger om at være rollemodel:

”Vi er meget bevidste om, at den største forskel vi som virksomhed kan gøre, er, hvis vi lykkes med at anvise veje, som andre virksomheder følger.

(…)

Det er dog naturligvis svært at få andre til at følge os, hvis det forbliver vores egen lille hemmelighed – så det er klart, at vi også aktivt forsøger at sprede budskabet så godt, vi kan.”

Mange CEOs er i fulde sving med at skabe mere bæredygtige alternativer til den måde, de hidtil har drevet forretning på. Og befolkningen venter på forandringerne.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan