skip to Main Content

Analyse om flygtningedebattens betydning for Danmarks omdømme

Politiken lancerer de første resultater fra Infomedias analyse af Danmarks omdømme i forbindelse med flygtningekrisen. Trods massiv negativ medieomtale fastholder Danmark positivt omdømme i udlandet.

To uger før Danmarks største politiske festival på Bornholm sætter Politiken en dagsorden, der meget vel kan blive styrende for dette års Folkemøde. Nogle snakker allerede nu om, at det bliver et “Flygtningemøde” snarere end et Folkemøde.

»Lige for tiden handler den politiske debat i medierne stort set kun om flygtninge og skattelettelser. Mit gæt er, at Folkemødet kommer til at gøre det samme«, udtaler Lasse Skjoldan, der er hovedforfatter på analysen.

I analysen, som bliver lanceret her på Infomedia.dk dagen før Folkemødet, har Infomedia kigget nærmere på, hvordan den internationale mediedækning af Danmarks flygtningehåndtering har påvirket Danmarks omdømme.

Mediedækningen af flygtningekrisen i Danmark og udlandet har været enorm og flere danske sager har nået store internationale medier som tyske Der Spiegel og amerikanske New York Daily News. Men på trods af negativ omtale beholder Danmark samlet set sit gode omdømme, viser resultaterne i vores undersøgelse. Som Politiken skriver: »Hverken smykkelov eller asylstramninger har skadet Danmarks brand i udlandet.«

I undersøgelsen, der er baseret på 1.000 respondenter i henholdvis USA, Sverige, Storbritannien og Tyskland, svarer 11 pct. af de adspurgte, at de har fået et bedre indtryk af Danmark de seneste seks måneder. 7 pct. har fået et dårligere indtryk og hele 75 pct. svarer, at deres syn på Danmark er uændret.

Hvis du vil vide mere, kan du downloade analysens vigtigste pointer.

Back To Top