skip to Main Content

DONG tog overskrifter i energidebatten

DONG skulle i 2014 børsnoteres, og med investeringsbanken Goldman Sachs som køber havde DONG udsigt til 11 mia. kroner i kassen. Men til hvilken pris? Debatten om råderet over en af fremtidens vigtigste strategiske ressourcer gik højt i 2014 og placerede DONG som den mest omtalte virksomhed i energi- og klimadebatten.

Kapitaltilførslen til DONG Energy handlede om DONGs ekspansion inden for havvindmøller. Dong var ikke længere interesseret i landmøller og lagde alle landmølleprojekter på hylderne. I stedet gik energikæmpen målrettet efter de milliardstore tilskud på havmøllemarkedet.

Grafik: De mest omtalte virksomheder i energi- og klimadebatten i 2014

Goldmans Sachs havde et dårligt ry efter finanskrisen. Investeringsbanken havde angiveligt blandt andet tjent penge på at få selskabets kunder til at investere i papirer, der kostede kunderne milliarder af dollar og senere betød konkurser. Goldman Sachs fik en bøde på tre milliarder kroner.

»I dag er offshore vindenergi den hurtigst voksende teknologi inden for vedvarende energi i Europa, og det er inden for offshore vindenergi, at DONG Energy har sine kernekompetencer,« sagde Samuel Leupold, vicedirektør og chef for vindforretningen i DONG Energy til Energiwatch i december 2014. Tidligere havde DONG været en stor aktør på markedet for landvind, men de senere års økonomiske problemer fik i 2013 DONGs topchef Henrik Poulsen til at fyre op under frasalg af landmøller.

Siden har DONG solgt ud af polske, danske og franske landmøller, og senest solgte DONG et svensk landmølleprojekt på 30 megawatt (MW) og en ejerandel i det norske udviklingsprojekt Zephyr med en samlet kapacitet på 800 MW. Men Danmarks anden vindmølle-gigant, Vestas formåede også at gøre sig synlig i den danske energi- og klima debat.

Vestas havde i 2014 formået at vende skuden og vist, at de kunne tjene penge, og levede i høj grad op til analytikernes forventninger.

Se den fulde analyse af energi- og klimadebatten i medierne.

Analysen er baseret på søgninger i alle landsdækkende dagblade, regionale og lokale dagblade, lokale ugeaviser, fagblade & magasiner, radio- og tv-nyhedsudsendelser og webmedier. Søgningen er foretaget i perioden 2014, og analysen er publiceret i maj 2015.

Back To Top