skip to Main Content

Rød vandt mediekampen; blå vandt valget

Rød blok gik frem i første halvdel af valgkampen 2015, som handlede om dagpenge, kontanthjælp og beskæftigelse. Blå blok gik frem i anden halvdel, hvor de største historier handlede om indvandring og integration.

Partierne i rød blok fik både mere og bedre omtale i medierne end blå blok under valgkampen fra 27. maj til og med 18. juni. Det var med til at påvirke meningsmålingerne i en positiv retning for rød blok. Desværre for rød blok var fremgangen ikke stor nok, og blå blok endte som bekendt med at vinde valget og regeringsmagten.

Rød blok var mediernes favorit

Partierne i rød blok fik bedst mediedækning i stort set alle medier, bort set fra Berlingske og Børsen, som gav blå blok en bedre fordeling af positive versus negative omtaler (PR-score). MetroXpress var det eneste medie, der gav mere medietid til blå blok. Ekstra Bladet var ubetinget det mest kritiske medie over for blå blok, hvilket især skyldes fokus på Løkkes ”Panorama-sag”, men også at Ekstra Bladet var det medie, som havde den mest kritiske vinkel på DF.

Tv og radio havde en mere positiv vinkling på blå blok end web- og printmedierne. Dette skyldes især, at indslagene, oftere end det var tilfældet i print og især webmedier, havde et balanceret debatformat med ligelig angrebstid og svartid til politikere fra hver blok.

Grafik: Fordelingen af omtaler af rød og blå blok i udvalgte landsdækkende medier

Fra dagpengedebat til udlændingedebat

Valgkampen havde to helt adskilte dele. I første del handlede de største fælleshistorier i tv, radio, web og print (både ’dagsordenssættende’ og ’tabloide’ medier) primært om dagpenge og kontanthjælp. Her gik rød blok frem. Blå blok kom i offensiven i anden halvdel, hvor de største sager kom til at handle om flygtninge og indvandring – godt hjulpet på vej af henholdvis en salafist fra Kaldet til Islam, som på TV2 opfordrede danske muslimer til at boykotte det danske valg, samt derpå uroen i Vollsmose, hvor cirka 50 unge med indvandrerbaggrund kastede sten mod politiet.

Grafik: Meningsmålinger versus de største mediesager

Se den fulde analyse fra september 2015, der er baseret på 7.048 omtaler og to grundlæggende måleparametre: Synlighed og PR-score.

Boost din indsats på sociale medier med employee advocacy

Vi har lavet en overskuelig guide der hjælper dig med at integrere employee advocacy i din organisation - alt fra planlægning til udførelse og effektmåling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guiden tilsendt.

Back To Top