fbpx

Sådan skaber medieovervågning værdi for hele organisationen

Medieovervågning og -analyser har traditionelt været forbeholdt PR- og kommunikationsafdelingen. De forretningsmæssige muligheder med medieovervågning er dog langt mere omfattende og kan give mening for mange andre end bare PR & Kommunikation. Der er faktisk potentialer for hele organisationen på tværs af afdelinger. I denne blog får du eksempler på behov og målsætninger i forskellige afdelinger, og hvordan medieovervågning og medieindsigter helt konkret kan skabe værdi.

Indhold

Medieovervågning for PR & Kommunikation

Kommunikationsansvarlige i større virksomheder har et stort behov for at overvåge, analysere og optimere deres kommunikation og omdømme. Det kan være ved at identificere medier og journalister, der skriver om bestemte emner og for at finde relevante stakeholders. Ikke bare lokalt, regionalt og nationalt, men også internationalt – og oftest på tværs af medietyperne print, web, sociale medier, tv, radio og podcasts. Flere og flere er sågar optaget af at overvåge deres omtaler på deep og dark web. Det skyldes ikke mindst den stigende digitalisering og globalisering, som kræver ekstra opmærksomhed på omtaler, der starter digitalt og socialt og breder sig til øvrige mediegrupper i et tempo, som ikke er set tidligere.

Eksempel på løsning til PR & Kommunikation

Den typiske PR- & kommunikationsafdeling i en større konsulentvirksomhed modtager hver morgen en e-mail med overvågning af sit eget og konkurrenternes brand. Herunder overvågning af produktnavne, personnavne samt omtaler af de vigtigste agendaer inden for branchen. En app sender løbende notifikationer i løbet af dagen, og i en web-applikation opsamles alle omtaler med vigtige nøgletal.

Medieovervågning for Marketing

Marketingansvarlige har ofte ansvar for digitale og sociale kanaler samt PR og kommunikation i mindre og mellemstore virksomheder. De har behov for at forstå markeder, målgrupper og medier for at få indblik i, hvilket indhold og hvilke budskaber der fungerer og ikke fungerer. En medieovervågning der dækker omtaler af virksomheden, dens produkter, kampagner osv., er som regel et must for marketing. Hertil kommer værktøjer til at lytte på omtaler og samtaler på sociale medier, som også er nødvendigt, for at marketingafdelingen kan få indsigt i målgruppernes oplevelse af virksomheden og dens produkter.

Eksempel på løsning til Marketing

Marketingafdelingen i en større dagligvarekæde er optaget af at være top of mind blandt deres målgrupper. De overvåger derfor deres egne og konkurrenternes brandomtaler og måler deres Share of Voice i medierne. Afdelingen bekymrer sig også meget om kædens omdømme og har derfor en udvidet overvågning af omtaler på sociale medier og tonen i disse. De modtager en daglig overvågningsmail og har adgang til avanceret software til social listening.

Medieovervågning for Salg

Der er et stort potentiale for lead-generering gennem intelligent brug af medieovervågning. Er du fx en virksomhed, der tilbyder rengøringsløsninger til store virksomheder og organisationer, kan du overvåge særlige ord, der indikerer nye salgsmuligheder. Eksempelvis opførelsen af nye virksomhedsdomiciler, offentlige institutioner osv. Din salgsansvarlige kan således få leveret oversigter over nye kontaktmuligheder, så I kan være et skridt foran konkurrenterne og spotte nye salgsmuligheder.

Eksempel på løsning til Salg

Salgsafdelingen i en entreprenørvirksomhed får en daglig medieovervågning med omtaler af emner, der indikerer nye muligheder for at sælge sig ind før konkurrenterne. Hver dag udvælger og fordeler deres salgsansvarlige for ny forretning alle interessante omtaler, som kræver nærmere undersøgelse og eventuelt et opkald fra en kollega. Det kan fx være at ringe til en person i en kommunes tekniske forvaltning og høre mere om en planlagt opførelse af en motorvej. Eller at ringe til en indkøbsschef hos et benzinselskab på baggrund af et interview på P4 omkring deres planer for udbygningen af ubemandede stationer i Jylland.

Medieovervågning for Indkøb

Indkøbsafdelinger i produktionsvirksomheder har en særlig interesse i at overvåge, hvad der bliver sagt og skrevet om deres leverandører i hele forsyningskæden. Det kan eksempelvis være, hvis bæredygtig produktion er på den strategiske agenda og et vigtigt element i omdømmearbejdet. I så fald kan en leverandør, der ikke selv har et godt omdømme, er i økonomiske problemer eller på andre måder ikke klarer sig godt, nemlig blive et problem for eksempelvis virksomhedens kundetilfredshed og omdømme.  

Eksempel på løsning til Indkøb

Indkøbsafdelingens medieovervågning indsamler omtaler af leverandører i forbindelse med bestemte nøgleord omhandlende deres komponenter, produktionsmetoder, nøglepersoner etc. Tonen i disse omtaler vises samtidig i et barometer, som giver overblik over den samlede omtalekvalitet for alle leverandører. Det giver virksomheden mulighed for at reagere og række ud til de leverandører, som er i vanskeligheder.

Medieovervågning for Ledelse & Bestyrelse

Det er langt fra alle de daglige medieomtaler, som har ledelsens og bestyrelsens interesse. Men når omtalen enten er særligt god eller dårlig, stiger interessen markant. Det er derfor helt essentielt for ledelsen at have en medieovervågning for at overvåge omdømmet, styre kommunikationen til markedet og internt samt forebygge kriser og navigere i dem, når de opstår. Det handler om at identificere de vigtigste strategiske agendaer, nøglepersoner, kernebudskaber etc. og overvåge omtaler af dem på tværs af medier, lande, regioner, brands og forretningsenheder. 

Eksempel på løsning til Ledelse & Bestyrelse

Ledelsen hos et regeringsparti opdateres dagligt på mængden og tonen af omtaler for alle partimedlemmerne i folketingsgruppen. De modtager samtidig artikler, der omtaler partiets særlige mærkesager, så de kan se, hvem som driver debatten. Det giver dem overblik over, hvilke medier, journalister og øvrige stakeholders som udtaler sig om hvad, og de følger desuden med i, hvordan borgernes holdninger ændrer sig over tid, så de kan positionere sig optimalt.

Medieovervågning for Research & Development

At designe og udvikle de bedste produkter til markedet kræver overblik over trends både hos målgrupperne, inden for nye teknologier, produktionsmetoder og meget mere. Og det kræver ikke mindst overblik over, hvad konkurrenterne og nye aktører på markedet foretager sig. En global overvågning af nøgleord som fx konkurrenternes produkter og specifikke nøgleord for branchen i både redaktionelle medier og på sociale medier er derfor uvurderlige værktøjer til research og trendspotting.

Eksempel på løsning til R & D

Produktudviklingsteamet hos en softwarevirkomhed inden for økonomisystemer modtager dagligt nyhedsartikler omkring deres softwarekategori for at være på forkant med udviklingen af nye features. De 10 største konkurrenter overvåges nøje på diverse software-reviewsites og sociale medier for at følge med i brugernes kommentarer. De følger samtidig med i uploads af nye finansielle apps i Appstore og Google Play for at få inspiration og overvåge konkurrencen, så de undgår at blive overhalet indenom.

Medieovervågning for HR

Medieovervågning og kommunikationsanalyser kan hjælpe HR-ansvarlige med at forstå udviklingen i virksomhedens omdømme og dermed evnen til at tiltrække talenter. Men mulighederne med medieovervågning kan række langt videre end dette. Store internationale virksomheder der har svært ved at identificere talenter inden for særlige specialistområder, kan eksempelvis bruge overvågning af medier, blogs, fora, sociale medier mv. ud fra en avanceret søgestreng med specifikke nøgleord til at finde nålen i høstakken bedre end noget rekrutteringsbureau. De ansvarlige for rekruttering kan også bruge medieovervågning til at faktatjekke nye medarbejdere og deres omdømme i tidligere jobs.

Eksempel på løsning til HR

HR-afdelingen i en stor global medicinalvirksomhed ansætter et stort antal nye medarbejdere med en helt særlig viden om en sjælden sygdom. Virksomhedens HR-afdeling har fået udviklet en særlig søgestreng, som kan crawle samtlige fagtidsskrifter, blogs og fora inden for et bestemt behandlingsområde og på den måde finde frem til de personer, der er toneangivende i debatter og dermed antages at vide mest om sygdommen. Deres daglige medieovervågning er på den måde et vigtigt værktøj til at spotte talenter på et område, hvor talentmassen er stærkt begrænset og spredt ud over kloden.

Brug medieovervågning i alle afdelinger

Medieovervågning er ikke kun for PR og kommunikation. Det er en strategisk ressource, der kan gavne hele organisationen, fra marketing til salg, indkøb, ledelse, research & development, og endda HR. Ved at holde fingeren på pulsen omkring omtaler og samtaler omkring forskellige emner i medierne kan alle afdelinger træffe informerede beslutninger, spotte nye muligheder og navigere i et komplekst medielandskab.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om Medieovervågning? Kontakt os for en uforpligtende snak.

Download PDF

Udfyld formularen og du er klar til at downloade dette blogindlæg som PDF.

Medieovervågning
- vejen til indsigt

E-paper med 5 tips til den bedste medieovervågning

5 tips til den bedste medieovervågning

Book en demo af vores medieovervågning

TEMPLATE

Download template til din kommunikationsplan