• Book en demo
  • Log ind
  • Kontakt

Trends på sociale medier 2022


Katrine Jacobsen

Vi kickstarter 2022 med en guide til årets trends på de sociale medier. Én ting er sikkert, og det er, at det er vigtigt at have forbrugerne og kunderne for øje. Kunder vil have hurtig service. De vil have en bedre oplevelse. De vil eksponeres for relevant indhold. Og de vil have det hele nu. Det er derfor afgørende, at I er opmærksomme på, kommunikerer med, og lytter til jeres kunder og andre målgrupper på sociale medier. De påvirker nemlig opfattelsen af jeres brand.

Denne guide er for dig, der arbejder med kommunikation og marketing på de digitale og sociale medier. Jeg håber, at du bliver inspireret til at arbejde med de trends der kommer til at have betydning for jeres kommunikation i 2022. 

Her er de 8 key take-aways, som jeg vil uddybe i det følgende:

  1. ‘Make TikToks – not ads’
  2. Skab værdifuldt indhold – kvalitet frem for kvantitet
  3. Gør det nemmere at forbruge online med social advertising
  4. Brug influencers til at brande jeres virksomhed
  5. Skab tillid og troværdighed med brandambassadører
  6. Prioritér community management og være den gode vært​
  7. Brug social listening til 360 graders kommunikation
  8. Brug data til at måle værdien af jeres indsats

‘Make TikToks – not ads’

TikTok buldrer derudaf, og mediet er i fuld gang med at optage opmærksomheden fra de andre sociale medier. Lige nu er TikTok faktisk det mest foretrukne medie hos forbrugerne, særligt den yngre målgruppe af 25 – 34 årige. En del danske virksomheder er allerede hoppet på TikTok bølgen, som du kan læse mere om her

Formålet med TikTok er at skabe personligt indhold, der ikke er direkte reklame for ens produkter og brands. I dag vil forbrugerne nemlig have kort, sjovt og let fordøjeligt indhold, når de er på farten. Det handler derfor om at tappe ind i TikTok universet og skabe godt indhold på lige fod som andre TikTok creators.

Det smarte ved TikTok er, at algoritmen er designet til at eksponere brugerne for videoer, med udgangspunkt i deres interesser – ud fra de videoer, som man stopper op ved og ser. Det er derfor ikke nødvendigt at følge specifikke virksomheder og personer for at se indhold. Det kommer automatisk i dit feed, hvis du viser interesse for emnet.

Men det er vigtigt, at I hopper med på de TikTok trends, der florerer for at kunne bryde igennem – I skal være TikTok savvy.

Hvis generation Z er jeres målgruppe, så skal I skynde jer på TikTok. Men husk, lav ikke reklamer – lav TikToks.

Skab værdifuldt indhold – kvalitet frem for kvantitet

Jeres virksomhed har sikkert længe været vant til at producere et antal opslag om dagen eller ugen på tværs af jeres social medie tilstedeværelse.

Men viste du, at I kun har i gennemsnit 1,5 sekund til at få jeres brugere til at stoppe med at scrolle og interagere med netop jeres indhold? 

For at fange brugeren, hvor de er, skal I vide: Er de på farten og tjekker de sociale medier? Har de lidt mere tid til at scrolle, når de sidder i bussen? Eller har de endnu mere tid, når de sidder hjemme i sofaen? Dette fænomen kaldes ’Thumb stopping’ ifølge, Rasmus Høgsted, Creative Director hos Meta/Facebook.

Det er derfor vigtigt at rette fokus på at skabe relevant indhold, der får brugeren til at stoppe op. Hellere satse på at skabe mindre indhold, som er mere relevant, end mere indhold som ikke fanger brugeren.

Billede: Rasmus Høgsted, Creative Director hos Meta/Facebook der holder oplæg til Social Media Manager konference 2021.

En måde at gøre dette på er at opdele jeres indhold i spiselige størrelser (’snack-sized’ content). I kan dog sagtens lave en lang video eller en større kampagne. Men sørg for at bryde indholdet op i spiselige størrelser eller med forskellige CTA’er (call to actions), når I deler det på de forskellige kanaler. På den måde lever jeres kampagne og fortælling længere, og chancen for, at I rammer målgruppen det rette sted, bliver større.

Hos Facebook (red. Meta) taler de om, at indhold skal struktureres som ’Pitch, Play and Plunge’. Med det menes, at I med pitch-indhold gør det kort og ‘snackable’, ofte for at ramme mange brugere på én gang. Lav play-indhold, der vækker nysgerrighed og skaber interaktion som eksempel en karrusel. Og lav plunge-indhold, der får brugerne til at dykke ned i det og se mere for eksempel med IG TV.

Så i 2022 skal I kigge på jeres indholdsstrategi og stramme den til. I skal ikke nødvendigvis poste indhold hver dag. I skal poste indhold, når I har noget relevant på hjertet. Husk, at brugerne ikke sidder og venter på nyt indhold fra jer. Så vær skarp i jeres kommunikation til den rette målgruppe – det handler om kvalitet, og om at få brugeren til at stoppe med at scrolle.

Gør det nemmere at forbruge online med social advertising

Social advertising har udviklet sig i takt med, at virksomheder har bedre mulighed for at nå ud til mange flere forbrugere på de sociale kanaler.

Dertil har Covid-19 tvunget både virksomheder og forbrugere til at blive hjemme – og være online. Det har betydet, at mange virksomheder har måtte nå forbrugerne på anden vis. En udvikling der står til at fortsætte i 2022.

Flere af de sociale platforme tilbyder direkte shopping muligheder som fx e-commerce. Uanset, om det er Instagram, Facebook, TikTok eller en anden platform, så handler det for virksomheder om at fange brugernes øjeblikkelige opmærksomhed ved at skabe interaktivt indhold. 

Livestreams har eksempelvis vist sig at være populære, hvor forbrugerne kan interagere direkte med virksomheden, se produktet ’live’ og købe det. Både Facebook og Instagram har også direkte links til produkter på webshop.

Det er således blevet nemmere at eksponere brugerne mere direkte for jeres produkter og forkorte kunderejsen.

Derfor skal I vurdere, om I har det rette mix af købsmuligheder på jeres sociale medier, og bruge de mange e-commerce-muligheder, der er via Instagram Posts, Reels, Stories og meget mere. Fx vil Pinterest  lancere shopping pins (buyable pins) i løbet af 2022.

For at lykkes, skal I skabe det rigtige indhold og være personlige. Jo bedre I kender jeres brugere, des bedre kan I skabe kreativt indhold, der fanger dem. Og de skal mærke, at I er der ved, at I reagerer på deres henvendelser – forbrugerne vil have de personlige oplevelser. 

I 2022 kan vi altså se frem til endnu mere shoppeunderholdende indhold på de sociale medier. Så tænk i nemt ’shopable’ indhold og organiske trends såsom #TikTokMadeMeBuyIT.

Brug influencers til at brande jeres virksomhed

I takt med at sociale medier tilbyder flere e-commerce-muligheder vokser influencer marketing-disciplinen også. Sådan har det været i det forgangne år, og det fortsætter ind i det nye år. Der er således et kæmpe potentiale i at lade influencers fortælle om jeres virksomhed i stedet for, at I selv gør det.

Ifølge Instagram (red. Meta) henvender 70% af shopping entusiaster sig til Instagram for at lede efter produkter. Hertil svarer 87%, at influencere har inspireret dem til at købe noget, eller f.eks. at bestille en rejse.

Virksomheder, der bruger tid på at sætte sig ind i deres målgrupper for at identificere relevante influencers, opnår den største succes. Det handler dog ikke altid om at finde influencere med de største følgerskarer, men i stedet om at finde de rigtige micro-influencers eller content creators, der kan understøtte jeres virksomhed i at udvikle godt indhold.

Content creators kan nå brugerne på en anden måde, end virksomheder nogensinde kan. Derfor handler det om forståelsen for, hvad forbrugerne vil have, der kommer til at drive denne trend med videre i 2022.

Skab tillid og troværdighed med brandambassadører

En anden måde at arbejde med brandambassadører på er Employee Advocacy, hvor medarbejderne er ambassadører for jeres brands. Denne trend har været stigende de seneste par år, og i 2021 tog den for alvor fat, hvor mange virksomheder hoppede med på bølgen. Og dette vil vi se mere af i det kommende år.

Når medarbejdere deler indhold om jeres virksomhed på deres egne sociale medier, bliver det mere autentisk og værdidrevet. Det skaber mere tillid og troværdig, end I som virksomhed kan skabe via jeres generelle indhold.

Der er mange måder at arbejde med Employee Advocacy på, men vigtigst af alt handler det om at gøre jeres medarbejdere fortrolige med ideen om at være aktive på sociale medier. De skal have lov til at lære at skabe deres egen stemme – både for dem selv og for virksomhedens skyld. Men I skal hjælpe dem på vej.

Det kan I blandt andet gøre ved at udarbejde en strategi og gennem træning samt et system til nemt at kunne tilgå det gode indhold om jeres virksomhed. Det kræver ressourcer, men vil I gerne med på denne voksende trend, så er det nu I skal hoppe med ombord på Employee Advocacy-toget.

Prioritér community management og være den gode vært

Som du nok kan fornemme, forventer brugerne mere af jeres virksomhed i dag. De ser jer ikke kun som et brand, eller en virksomhed. De ser jer også som en forbindelse mellem dem selv og jeres produkter og brands. Derfor forventer de ikke kun god service fra jer. De forventer, at I engagerer jer, interagerer og kommunikerer.

Katrine Emme Thielke, der blandt andet rådgiver i community management på sociale medier, bruger en trappemodel til at illustrere, hvordan I kan interagere med jeres brugere.

Billede: Katrine Emme Thielke på Social Media Manager konferencen 2021.

For at tilgodese jeres brugeres behov i dag, skal I som minimum agere den gode vært. Det indebærer, at I som udgangspunkt reagerer på alle kommentarer og beskeder på tværs af jeres sociale medier. I skal ikke kun være pedellen, der fejer foran hoveddøren, eller være receptionisten der svarer på spørgsmål eller sender dem videre. I skal være i dialog.

Det kræver transparens, hvor brugerne har mulighed for at interagere med jer via likes, kommentarer, afstemninger, feedback osv. Og så skal I give dem noget tilbage ved at svare, like, og følge op.

Det handler om ’brand love’. Hvis kunderne får noget igen fra jer, så er de der også for jer i eventuelle krisetider, eller når andre brugere eller kunder kritiserer jeres brand.

Kunderne vil mærke, at de har en forbindelse til jer, hvis I skal have noget igen fra dem. Så 2022 må være året, hvor I for alvor får opbygget jeres community, hvor I er aktivt til stede på tværs af jeres kanaler. Giv brugerne en grund til at følge jer på sociale medier.

Brug social listening til 360 graders kommunikation

Som du har kunnet læse indtil nu, skal I være opmærksomme på mange touch points, når I agerer på sociale medier. Derfor vil Social Listening stadig spille en vigtig rolle for virksomheder, når der er behov for at se det samlede billede af jeres branche, målgrupper og kommunikationsindsats.

For at skabe en god 360 graders kommunikation er det derfor vigtigt at indsamle indsigter og omsætte dem til strategiske indsatser. Det gælder alt fra måling af det gode indhold, identifikation af influencers og content creators, værdien af de forskellige sociale medier, community management mv.

En tilstedeværelse på sociale medier skal i dag være personlig, relevant og skabe værdi – uanset hvem målgruppen er. Det er derfor vigtigt at lytte til jeres kunder på sociale medier. For hvordan ved I ellers, hvordan I skal skabe godt indhold til dem, og hvor I skal finde lige præcis dem, der er relevante for jer?

Brug data til at måle værdien af jeres indsats

Vi har i de seneste år set, at det er svært for mange virksomheder at sætte forretningsmål (ROI) for deres tilstedeværelse på sociale medier. Mange måler på de mere bløde værdier såsom følgere, rækkevidde og engagement. Men hvad betyder disse måleparametre for din virksomheds strategiske målsætninger og mål.

De fleste, der arbejder med sociale medier ved, at netop deres indsats har en afgørende effekt for resten af jeres marketingindsatser. De bidrager med indsigter om brugerne og de ved, at der skal være et godt samspil mellem organisk og betalt indhold.

Forsøg derfor at skabe indsigter omkring jeres  målgrupper og jeres indhold. Hvad fungerer og hvad fungerer ikke så godt. I skal både bruge data til at forberede og forbedre jeres indhold, kampagner, krisestyring mv. Det handler dermed ikke kun om at måle på en specifik kommunikationsindsats. I skal også bruge data og indsigter til at blive bedre til den næste indsats, eller være klædt på til en shitstorm – også inden stormen raser.

Sæt derfor konkrete mål på jeres indsatser, som understøtter virksomhedens målsætninger og mål. Data er i den forbindelse din bedste ven, og dine beslutninger i 2022 bør være drevet at data.

Bliv klar til 2022 på sociale medier

Virksomheder skal udvikle deres indholdsstrategi i 2022 og fremadrettet – både for at identificere og skabe indhold, som skaber værdi for brugerne på sociale medier.

I 2022 bør dine brugere derfor være i fokus hele vejen rundt – både når det handler om at udvikle jeres strategi samt skabe indhold og kampagner. Nøglen er at engagere jer i jeres brugere. Deres krav er høje, men heldigvis giver det en masse muligheder.

Er du klar til at hoppe med på én eller flere trends i 2022?

Download Hootsuite Social Trends 2022

Vil du vide mere om kommunikation og teknologier til sociale medier?

Har du lyst til at høre mere, eller bare én at spille bold op ad, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

E-paper med 5 tips til den bedste medieovervågning

5 tips til den bedste medieovervågning