skip to Main Content

Valgkampen handlede om penge

De største emner i valgkampen var kontanthjælp og dagpenge, Løkkes nulvækst og Thornings 39 milliarder. De økonomiske spørgsmål var højt på mediernes dagsorden under valgkampen.

»Skal vi fortsætte kursen eller vælge oppositionens eksperiment?«, spurgte Helle Thorning retorisk, da hun på baggrund af dugfriske økonomiske prognoser indledte valgkampen. Den økonomiske politik var også central i Lars Løkke og Venstres valgoplæg under titlen ”Det skal kunne betale sig at arbejde”. Ikke overraskende var det derfor hverken klimadebatten eller udenrigspolitikken, der blev valgets varme kartoffel. I stedet fyldte debatten om den økonomiske politik godt 15 procent af mediedækningen. Det viser Infomedias analyse, som har taget udgangspunkt i de 9.042 medieomtaler, hvor et opstillingsberettiget politisk parti og/eller politiker er blevet omtalt. Artiklerne er herefter blevet krydset med 16 politiske emner, som er defineret i et samarbejde mellem Infomedia og førende danske valgforskere i forbindelse med en analyse af valgkampen i 2011.

Grafik: Fordelingen af de emner, der især blev talt og skrevet om under valgkampen

På andenpladsen over politiske emner i valgkampen kom beskæftigelsespolitikken, der især handlede om dagpenge, kontanthjælp og danske arbejdspladser. Især fyldte beskæftigelsesdebatten meget i valgkampens første halvdel.

Indvandrings- og integrationspolitik bed sig først for alvor fast i valgkampens sidste halvdel. Her kom den til gengæld stærkt igen og blev med syv procent det fjerdemest omtalte emne.
Uddannelses- og sundhedspolitikken fyldte også en væsentlig del af den politiske debat, blandt andet på grund af Venstres udspil, ”Alle unge godt fra start” om inklusion og fremdriftsreform. Dertil fremlagde både Venstre og SR-regeringen omfattende sundhedsplaner, der ledte til heftig debat.

Se den fulde analyse af valgkampens aktører, der første gang blev publiceret i september 2015.

Analysen bygger på 9.042 medieomtaler fra 27/05/15 til og med 18/06/15 fra udvalgte landsdækkende medier, ekskl. satire og navnestof mv. Alle omtaler indeholder specifik nævnelse af mindst ét opstillingsberettiget parti eller politiker, og er efterfølgende blevet bearbejdet via avancerede ”søgestrenge”, der klassificerer omtalerne i 16 politiske emner og over 8.000 danske organisationer.

Boost din indsats på sociale medier med employee advocacy

Vi har lavet en overskuelig guide der hjælper dig med at integrere employee advocacy i din organisation - alt fra planlægning til udførelse og effektmåling.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få guiden tilsendt.

Back To Top