Der er et hav af influencere på sociale medier
Det er ingen hemmelighed, at omfanget af sociale medier er eksploderet de seneste år. Danmark og Norden er ingen undtagelse: Vi har nogle af de højeste tal for brug af sociale medier i verden, og det har skabt god grobund for influencer markedsføring.
Mange nordiske virksomheder og organisationer har lært, at influencer markedsføring er en effektiv vej til forbrugernes opmærksomhed og tillid – for vi stoler mere på personer end på brands.
Det gælder ikke kun de store profiler, som har opbygget sit renommé og følgernetværk over mange år – også micro-influencere har vist sig at være effektive ambassadører.

Læs hvordan du styrker jeres brand med social listening og værktøjer til analyse
Glem ikke journalisterne
Som nævnt huser sociale medier tusindvis af større og mindre influencere – og den seneste tid har også nyhedsmedier haft en voksende tilstedeværelse på sociale medier. Langt flere mennesker end før får deres nyheder gennem sociale medier.
Glem derfor ikke de redaktionelle medier, når du skal vise dit brand frem for verden; journalister har også indflydelse. De er trods alt med til at bestemme, hvilke nyhedssager folk får at se – i avisen og på sociale medier.
Det er ikke utænkeligt, at du kan finde en journalist, der interesserer sig for og skriver om nogle af de samme temaer, som dine budskaber handler om – og om de samme problemstillinger, som dine produkter eller tjenester er med til at løse.
Og eksperterne
Når vi først taler om influencer marketing, bliver vi nødt til også at nævne fageksperter og interne talspersoner. Fordi:
En af de vigtigste årsager til at influencer marketing fungerer, er tilliden influencere har fra deres følgere. Når en influencer promoverer et produkt, opfattes det snarere som en personlig anbefaling end traditionel reklame.
Og er der nogen som ofte indgyder stor tillid, er det fageksperter og talspersoner – som ved, hvad de taler om. Lad os tage et par eksempler:
Den britiske kok, Jamie Oliver, ville nok ikke have solgt lige så mange stegepander og gryder, før han blev verdenskendt for sin madlavning. Tøj med Björn Borg-logo ville antageligvis ikke have solgt lige så let, var det ikke for tennislegenden med samme navn. Og det er også let at forestille sig, at Sundhedsstyrelsen under corona-pandemien ikke havde opnået lige så høj tillid og gennemslagskraft, hvis ikke Søren Brostrøm var blevet ansigtet udadtil og synonym med organisationen.
Alle disse er gode eksempler på, at det at have en fagekspert eller intern talsperson med på holdet kan være uvurderligt, når det kommer til synlighed og positionering.
Må vi friste med frisk inspiration?
Pift indbakken op med tips og tricks, gode råd og ny viden om PR, kommunikation og marketing. Tilmeld dig vores nyhedsbrev i dag.
Hvordan finder man de bedste ambassadører?
Så, når vi tager alle influencere, fageksperter og journalister med i beregningen, er der altså utallige potentielle samarbejdspartnere og ambassadører derude til din influencer marketing.
Spørgsmålet er så: Hvordan finder du de bedste?
Der er sikkert mange veje til Rom her, men en smart måde at gøre det på er at basere sig på mediedata. For hvis du planlægger at påbegynde et nyt samarbejde med en influencer, er medierne sikkert en del af din plan for at nå ud til målgruppen. Og i så fald findes der ikke noget bedre sted at hente indsigt fra end netop medierne.
Med medieanalyse kan du identificere og måle:
- hvilke personer der udtaler sig om de tematikker, som er relevante for din virksomhed
- i hvilken grad de citeres i medierne
- hvilke medier der skriver om tematikkerne og af hvilke journalister
- hvor meget engagement personerne får på sociale medier
- hvilke kanaler de bruger for at nå deres publikum
Du kan også få indsigt i sentiment (er omtalen positiv, negativ eller neutral), Share of Voice og deres gennemslagskraft i medierne (det er vigtigt at tænke på kvalitet mindst lige så meget som kvantitet).
Når du har den slags indsigt ved hånden, er du et stort skridt nærmere at kunne udpege den bedste ambassadør for din virksomhed eller organisation.

Download vores e-bog og læs, hvordan du skaber dybere indsigt og bedre kommunikation med medieanalyse.
Mål effekten af din influencer marketing
Når du skal investere arbejdstid og penge i et influencersamarbejde, bør du også måle på effekten af samarbejdet – og dokumentere resultaterne. Giver kommunikationen de ønskede resultater? Hvordan er responsen fra følgerne og publikum, på tværs af kanalerne I bruger?
Det kan du måle selv, hvis du har et værktøj til medieovervågning og social media listening. En anden mulighed er at foretage målrettede medieanalyser med jævne mellemrum (for eksempel hver måned eller hvert kvartal), med fokus på de KPI’er, der er vigtige for dig og din virksomhed.
Ved at følge med på resultaterne over tid får du mulighed for at justere indholdet, budskaberne og timingen og på den måde optimere kommunikationen og forbedre resultaterne.
Influencer marketing er ikke et projekt, der færdiggøres – det er en dynamisk proces, der kræver tilpasning til skiftende trends og forbrugerpræferencer. Men du kan sigte mod nogle konkrete mål. Og begge dele kan kommunikationsmåling hjælpe dig med.
Tænk strategisk og indsigtsbaseret
Influencer marketing har vist sig som et effektivt virkemiddel for mange nordiske virksomheder, og fænomenet er nok kommet for at blive. Hvis du overvejer at inkorporere det i din virksomhed eller arbejde mere struktureret med det, åbner det sandsynligvis spændende døre i fremtiden.
Men succes med influencer markedsføring kræver mere end blot at vælge en populær medieprofil. Skal du få mest muligt ud af investeringen, bør du finde den eller de profiler, der er relevante for din virksomhed, som bruger de rigtige mediekanaler til din målgruppe, og som kan fremme dine produkter, tjenester og budskaber på en effektiv måde.
De virksomheder der får mest succes med influencer marketing i fremtiden, er dem, der formår at kombinere kreativ storytelling og autentisk indhold med datadrevne beslutninger. Det kreative og det autentiske er op til dig og dine samarbejdspartnere – men dataene kan du hente fra medierne (både redaktionelle og sociale) gennem medieovervågning og -analyse.
Læs også
Kontakt os
Vil du vide mere om mulighederne med mediedata og -analyse? Kontakt os for en uforpligtende snak.